Elflyg kan göra Hemavan till viktig transportnod

När elflygplan blir verklighet kommer de kunna användas för kortare flygresor, vilket i sin tur möjliggör nya flygrutter. En sådan möjlighet skulle vara att knyta samman sträckan mellan Finland eller Umeå/Skellefteå med Mo i Rana i Norge. I en sådan led skulle Hemavan kunna bli en viktig nod.

Agneta af Ekenstam testflög modellen som drevs med fossilt bränsle.

Agneta af Ekenstam testflög modellen som drevs med fossilt bränsle.

Foto: Ina Tenghall/VK

Västerbotten2023-06-07 18:15

Förra veckan besökte projektet Grön Flygplats Hemavan. De genomför just nu en turné där de besöker flygplatser i norra Sverige och visar upp elflygplan och berättar om framtidens flygplatser.

Ett flygplan som drivs på el kan inte flyga lika långt som fossildrivet. Det möjliggör nya flygrutter, där man kanske inte behöver flyga till Stockholm för att sedan ta sig vidare till rätt destination.

undefined
Linda Sandberg är styrelseledamot för flygplatsen i Hemavan och ser stora möjligheter med elflyget.

– Med elflyg skulle vi kunna ha en flygväg från Finland via Umeå eller Skellefteå till Hemavan och så vidare till Norge, säger Linda Sandberg, styrelseledamot för Hemavans flygplats.

– Elflygplan är framtiden för korta sträckor. Då skulle man kunna jobba härifrån och ha mycket digitalt, och så ta elflyg till Umeå de gånger man behöver vara på ett möte där, säger Linda Sandberg.

Det har drivits andra projekt där man har tittat på just den flygsträckan, till exempel har Kvarkenrådet haft ett sådant. Hemavan bedöms då ligga strategiskt till på vägen mellan kusten och Norge.

– Att få elflyg på såna sträckor skulle vara både miljövänligt och snabbt, så det är win-win, säger Linda Sandberg.

undefined
Under tisdagen visades ett elflygplan upp på flygplatsen i Hemavan.

Ett litet flygplan för två personer visades upp i Hemavan. Tyvärr kunde det inte flygas på grund av ett tekniskt fel, men de som ville erbjöds att åka med i ett likadant, fossildrivet, flygplan. Agneta af Ekenstam, politiker för Liberalerna och ledamot i kommunstyrelsen, var en av de som provade på att åka med i det planet.

– Det var häftigt att få flyga, både start- och landningssträckan var så kort. Tänker man på batteribältet som går från Mo i Rana via Skellefteå och in i Finland så finns det många möjligheter. Kan man få fram fler elflygplan så tror jag att det kan bli ett fantastiskt transportmedel, säger Agneta af Ekenstam. Även hon tror att det skulle förbättra resandet på kortare sträckor.

– Man slipper köra bil på vinterväglag, till exempel, säger hon.

undefined
Piloten Tom Zidek kunde inte flyga elflygplanet i Hemavan på grund av ett tekniskt fel.

Efter dagens flyg kommenterade piloten Tom Zidek skillnaden mellan planet de kunde flyga och elflygplanet.

– Den stora skillnaden mellan de här två planen är ljudet, att det är så väldigt tyst, menar han.

Enligt projektet Grön Flygplats kan elflyg finnas på kortare sträckor i Sverige inom fem år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!