Förra veckan besökte projektet Grön Flygplats Hemavan. De genomför just nu en turné där de besöker flygplatser i norra Sverige och visar upp elflygplan och berättar om framtidens flygplatser.
Ett flygplan som drivs på el kan inte flyga lika långt som fossildrivet. Det möjliggör nya flygrutter, där man kanske inte behöver flyga till Stockholm för att sedan ta sig vidare till rätt destination.
– Med elflyg skulle vi kunna ha en flygväg från Finland via Umeå eller Skellefteå till Hemavan och så vidare till Norge, säger Linda Sandberg, styrelseledamot för Hemavans flygplats.
– Elflygplan är framtiden för korta sträckor. Då skulle man kunna jobba härifrån och ha mycket digitalt, och så ta elflyg till Umeå de gånger man behöver vara på ett möte där, säger Linda Sandberg.
Det har drivits andra projekt där man har tittat på just den flygsträckan, till exempel har Kvarkenrådet haft ett sådant. Hemavan bedöms då ligga strategiskt till på vägen mellan kusten och Norge.
– Att få elflyg på såna sträckor skulle vara både miljövänligt och snabbt, så det är win-win, säger Linda Sandberg.
Ett litet flygplan för två personer visades upp i Hemavan. Tyvärr kunde det inte flygas på grund av ett tekniskt fel, men de som ville erbjöds att åka med i ett likadant, fossildrivet, flygplan. Agneta af Ekenstam, politiker för Liberalerna och ledamot i kommunstyrelsen, var en av de som provade på att åka med i det planet.
– Det var häftigt att få flyga, både start- och landningssträckan var så kort. Tänker man på batteribältet som går från Mo i Rana via Skellefteå och in i Finland så finns det många möjligheter. Kan man få fram fler elflygplan så tror jag att det kan bli ett fantastiskt transportmedel, säger Agneta af Ekenstam. Även hon tror att det skulle förbättra resandet på kortare sträckor.
– Man slipper köra bil på vinterväglag, till exempel, säger hon.
Efter dagens flyg kommenterade piloten Tom Zidek skillnaden mellan planet de kunde flyga och elflygplanet.
– Den stora skillnaden mellan de här två planen är ljudet, att det är så väldigt tyst, menar han.
Enligt projektet Grön Flygplats kan elflyg finnas på kortare sträckor i Sverige inom fem år.