Norran har pratat med flera källor som vittnar om en utpräglad tystnadskultur inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen. Facket bekräftar bilden. På tisdagen berättade HR-direktör Kia Ronnhed för regionstyrelsen hur resultaten från medarbetarundersökningen har hanterats i förvaltningen och vilka aktiviteter som planeras, pågår och har genomförts.
Hon presenterade vad förvaltningen kommer att jobba vidare med. Det handlar bland annat om delaktighet, trygghet och kränkande särbehandling. När det gäller delaktighet och trygghet har förvaltningen upprättat en plan med förebyggande åtgärder. Dessutom finns en plan för åtgärder när ärenden om repressalier blir kända.
Utöver det är det tänkt att man ska arbeta med den gemensamma kulturen och med vilka beteenden som ska främjas. Det ska finnas möjlighet att prata om och påtala misstag och en öppen kultur ska främjas. Dessutom ska det finnas en tydlighet om regionens inställning från högsta ledningen gällande vikten av öppna arbetsplatser.
Med anledning av Norrans och andra mediers rapportering kring tystnadskultur ställde vi frågan till politikerna om de anser att arbetet haft effekt.
– Jag tycker det är jättepositivt att frågan kommit upp. Vi har fått väl beskrivet hur man jobbar med frågan. Det är svårt att svara ja eller nej på om det har blivit bättre. Delarna ni rapporterat om är olyckliga, men det är bra att de kommer upp till ytan. Vi ska inte ha tystnadskultur, säger Peter Olofsson.
Hur ser ni på kritiken som riktas mot ledningen i hälso- och sjukvårdsförvaltningen?
– Jag vill inte kommentera enskilda ärenden, säger Peter Olofsson.
Han lämnar ordet till regiondirektör Tommy Svensson.
– Det är upplevelser och kan ses från olika håll. Det är tråkigt att det är så. Vi förde diskussioner om detta i centrala ledningsgruppen i tisdags och vi ser inte en sådan kultur. Som funktion känner man inte riktigt igen att man beter sig på så sätt att det skapas en tystnad. Men det har varit synpunkter kring Brita Winsa som chef och hur hon hanterar frågor.
Hur hanterar du det?
– Jag för en löpande dialog med Brita om det och har fångat in problemet och vad det beror på. Vi för en dialog om förbättring.