Digital hälsocentral lanseras i Västerbotten

På onsdagen lanserades Region Västerbottens nya tjänst Hälsodigitalen, där invånare får hjälp till vård där de befinner sig.

På onsdagen lanserades tjänsten Hälsodigitalen hos Region Västerbotten.

På onsdagen lanserades tjänsten Hälsodigitalen hos Region Västerbotten.

Foto: Region Västerbotten

Västerbotten2021-10-20 09:50

Genom en webbapplikation kan patienter när som helst under dygnet påbörja ett vårdärende, få gratis rådgivning utifrån sina besvär och även erbjudas att chatta med vårdpersonal när tjänsten är bemannad.

– Hälsodigitalen blir en viktig ingång till första linjens vård. Det är ett modernt och naturligt komplement till 1177 Vårdguiden på telefon och din egen hälsocentral, säger Anders Wink, projektledare på eHälsa Västerbotten i ett pressmeddelande.

Från och med onsdag kan alla patienter som är listade på en hälsocentral i Västerbotten söka rådgivning hos Hälsodigitalen genom att logga in med bank-ID via mobil, dator eller surfplatta. 

Invånaren möts då av en rad automatiskt genererade frågor från en chattbot för att få hjälp med att bedöma sina besvär. Baserat på svaren kan invånaren få råd om hur hen kan behandla besvären själv. Invånaren kan även välja att chatta med en sjuksköterska för att få ytterligare råd.

Hälsodigitalen är bemannad dagtid under veckans alla dagar och kan nås via 1177.se/vasterbotten/halsodigitalen

– För invånarna blir den stora vinsten att de lättare kan få ihop livspusslet när de kan sköta många av sina och sina barns vårdärenden från hemmet. 

– För oss inom vården blir den stora vinsten att vi kan få effektivare patientflöden och att vi kan använda vårdens resurser bättre samtidigt som vi lär oss att förändra vårt arbetssätt som en del i digitaliseringsomställning, säger Anders Wink.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!