Då börjar nya bussar trafikera Norrlandskusten

Från och med den 1 april blir det nya bussar på E4 i Norr- och Västerbotten. På tiden, tycker Länstrafikens vd Harriet Söder, som menar att befintliga bussar blivit alldeles för gamla. Orsaken är att upphandlingen om ett nytt avtal dragit ut på tiden. ”Det har känts jobbigt att vi har haft den dåliga kvaliteten på slutet”, säger hon.

Bolaget Transdev rattat busstrafiken längs Norrlandskusten i över ett decennium.

Bolaget Transdev rattat busstrafiken längs Norrlandskusten i över ett decennium.

Foto: Jens Ökvist

Västerbotten2023-03-01 21:45

Sedan 2011 har bolaget Transdev rattat busstrafiken längs Norrlandskusten. Men vid månadsskiftet mars/april löper avtalet med Länstrafiken, som ansvarar för trafiken, ut.

I stället tar bolaget Connect Bus Söne AB över stafettpinnen. Det innebär också 17 helt nya bussar på sträckan.

– Det här är väldigt positivt, just för att det blir nya bussar. Det är verkligen hög tid och helt nödvändigt, menar Länstrafikens vd Harriet Söder.

undefined
Länstrafikens vd Harriet Söder tycker det är på tiden att bussarna byts ut.

Upphandlingen om ett nytt trafikavtal har dragit ut på tiden på grund av överprövningar. Det nuvarande avtalet har då fått förlängas i två år, vilket påverkat kvaliteten på bussarna.

– Bussarna som går i dag är oerhört slitna och borde ha tagits ur trafik tidigare egentligen. De har helt enkelt gått längre än vad som var grundtanken, säger Harriet Söder.

VK rapporterade redan vintern 2021 om en svinkall busstur mellan Skellefteå och Umeå. Umeåbon Tomas Köhler vittnade om en temperatur på 15 minusgrader ombord på bussen, och att det inte var första gången det hände.

Harriet Söder menar att problemet med kalla bussar bara varit en del av problemet.

– I vissa fall har man tvingats ställa in avgångar på grund av att bussar inte har funkat. Det har känts jobbigt att vi har haft den dåliga kvaliteten på slutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!