Det är cirka tre procent sämre än snittet i landet. Generellt konstaterar Bilprovningen att den svenska personbilsparken har brister – närmare bestämt var tredje bil, även om inte alla måste ombesiktigas.
– Trots att bilarna utvecklas i rask takt och generellt sett håller så hög kvalitet visar kontrollbesiktningen att det finns potential för att förbättra trafiksäkerheten och minska miljöpåverkan ytterligare, säger Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen i ett pressmeddelande.
Vanligast är problem med bromsarna. Enligt Bilprovningen är vanliga fel ojämn bromsverkan, brister i hjulbromsen, otillräcklig bromsverkan på parkeringsbromsen och skadade bromsledningar.
De skriver att det är viktigt att regelbundet motionera bilens bromsar. Det gör man genom att göra kontrollerade och lite kraftigare inbromsningar ibland. Det ska vara bra för både bromsbelägg och bromsskivor. Bilprovningen tycker att man även ska ha för vana att använda parkeringsbromsen regelbundet.
Brister när det gäller strålkastare och belysning samt nedslag vid miljökontrollen är också vanliga skäl till efterkontroller.
– Bilprovningen och Fordonsbesiktningsbranschen arbetar hårt för införandet av en förbättrad miljökontroll anpassad för moderna fordon och rekommenderad av EU- kommissionen. Ambitionen är att ligga i nivå med flera EU-länder. Kontrollen kommer leda till att fler bilar underkänns med krav på efterkontroll, men bidra till sänkta utsläpp och förbättrad luftkvalitet i Sverige, fortsätter Per-Anders Blommefors.