Norrbotniabanan till Dåva blir två år försenad

Inte förrän år 2026 blir järnvägen till Dåva klar, en försening på två år. Trafikverkets företrädare informerade under tisdagen politikerna i Umeå om förseningen, rapporterar VK.

Trafikverket ska inom kort inleda den nya upphandlingen av tunneln genom Ersmarksberget. Men Norrbotniabanan mellan Umeå och Dåva kommer preliminärt att bli två år försenad.

Trafikverket ska inom kort inleda den nya upphandlingen av tunneln genom Ersmarksberget. Men Norrbotniabanan mellan Umeå och Dåva kommer preliminärt att bli två år försenad.

Foto: Henrik Karmehag/VK

Västerbotten2023-09-20 13:00

Vid mötet i kommunstyrelsens planeringsutskott på tisdagen fick politikerna en information av Trafikverkets företrädare. Lars Bergdahl, projektchef för Norrbotniabanan, samt Richard Österbacka, projektchef för sträckan Umeå-Dåva, kunde berätta att järnvägen till Dåva blir två år försenad.

– De kunde inte ge oss en exakt tidplan, den är preliminär, säger Janet Ågren till Västerbottens-kuriren.

Senast i juni skrev VK om att dragningen av Norrbotniabanan förväntades bli ett år försenad. Då hade samarbetet avslutats med spanska företagen Comsa och Nortúnel, som först hade fått uppdraget att bygga tunneln.

undefined
”Det finns fortfarande många osäkerhetsfaktorer, och tidplanen är preliminär”, säger kommunalråd Janet Ågren, (S), efter informationen som Trafikverket lämnade till Umeåpolitikerna.

En ny upphandling av tunnelbygget ska göras, och enligt informationen till politikerna i Umeå ska den preliminärt annonseras ut inom kort.

– Det har varit många utmanande faktorer i processen. Det är vattendomar, överprövningar, säkerhetsklassning och hanteringen av sulfidjorden som har påverkat, säger Janet Ågren.

Nu är det preliminära beskedet från Trafikverket till politikerna i Umeå att järnvägen till Dåva blir klar år 2026, ett års försening blev till två år.

– Det är något helt annat än de tidigare besked vi har fått, och samtidigt finns fortfarande många osäkerhetsfaktorer, säger Janet Ågren.

Umeå kommuns plan för Dåva är att skapa kommunens största verksamhetsområde i Umeå Eco Industrial Park. Godsterminalen vid Dåva är central för att kunna utveckla området, som totalt är på 600 hektar.

undefined
Visionsbild över hur Dåva ska utvecklas, där tågterminalen är en viktig pusselbit.

– Det är oerhört viktigt att få veta när det är möjligt för trafikstart. Om vi har en terminal klar, men ingen järnväg till Dåva, hur ska vi då kunna transportera godset? undrar Janet Ågren.

Hon säger att politikerna i utskottet till Trafikverket har framfört att det behövs en kortsiktig lösning för att lösa transporterna till Dåva när järnvägen dröjer.

– Vi förstår deras uppdrag, och vårt uppdrag är att trafiksituationen ska fungera för Umeåborna. Vi får fortsätta dialogen med Trafikverket, säger Janet Ågren.

VK sökte projektcheferna på Trafikverket under tisdagen, utan att nå dem. Enligt Trafikverkets presstjänst ska vi få närmare besked om förseningen under onsdagen.                                                                                                  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!