SJ hade tidigare varslat om beslutet om att ställa in tågtrafik på sträckan och under lördagen kom beskedet.
– Alla nattåg ställs in. Vi kör inga tåg på sträckan mellan Umeå - Boden, Luleå - Kiruna och Kiruna - Narvik från och med lördag till imorgon söndag.
Det påverkar i sin tur alla SJ:s avgångar med nattåg mellan Stockholm och Umeå och Luleå.
Även Norrtåg har ställt in sina avgångar på sträckan under ett dygn, enligt P4 Västerbotten.
SJ:s snabbtåg mellan Stockholm och Umeå påverkas går dock som vanligt.
Bakgrunden till beslutet är att SMHI har en prognos om extremkyla i norra Norrland.
– Igår fick vi besked från Trafikverket om att SMHI har en bekräftad extemkyla i övre Norrland. Vi fattade beslutet om att inte köra tågen enligt Trafikverkets rekommendationer, säger Leila Fogelholm.
Leila Fogelholm säger att utsattheten på den berörda tågsträckan ligger bakom beslutet.
– Det går inga bilvägar intill tågrälsen. Om något skulle hända så är man väldigt isolerad och vi kan inte komma åt tågen då. Det är för resenärerna och personalens säkerhet.
Under söndagen kommer SJ hålla en avstämning med Trafikverket angående måndagens tågavgångar.
– Det man tror är att temperaturen kommer bli bättre under måndagen. Men om det fortfarande är extremkyla kommer vi fortsätta att ställa in avgångar, säger hon.
Leila Fogelholm säger att varje avgång på de berörda sträckorna brukar ha runt 200 passagerare. Hon uppskattar att mellan fyra till fem avgångar om dagen påverkas av beslutet.
– Vi vill att man ska kunna ta tåget och gör vårt yttersta för att man ska kunna ta sig från punkt a till b. Men säkerheten går alltid först, säger hon.
SJ började kontakta de resenärer som påverkats av lördagens inställda tågavgångar under fredagen. De som påverkas av morgondagens inställda tåg kommer att få information idag.
– Vi ersätter naturligtvis om man får extra utgifter för resor eller hotellutgifter.Alla berörda ska ha fått en klar uppfattning om vad man kan få för ersättning. Vi undersöker möjlighet till ersättningstrafik med bussar, men det är en lång sträcka, säger hon.
Om man som resenär påverkas av stoppet, vad gör man då?
– Om man sitter illa till, då kan man alltid att kontakta våran kundservice och få hjälp och råd utav dem. Vi vet att folk brukar hitta andra vägar att ta sig fram och då är det bra att veta att man får ersättning, säger Leila Fogelholm.
Påverkas du av detta? Tipsa redaktion@norran.se