Nu, då Västerås-enheten är finansierad och påbörjad, hamnar finansieringen av Skellefteå åter mer i rampljuset.
– Det handlar om 1,2-1,5 miljarder euro med början under senare delen av året. Nu har vi finansierat den här fasen och i dagsläget finns det inget som tyder på att vi inte kommer att hålla vår tidplan, säger Peter Carlsson till Norran.
Han vill inte sätta något exakt slutdatum när pengarna ska vara inne, men medger att målet är att stommen ska kunna påbörjas i slutet av året på Bergsbyns industriområde, vilket företaget redovisade vid veckans miljöförhandlingar.
Det har talats om en totalkostnad på 40 miljarder för Skellefteå, men den tycks nu bli lägre.
– Vi har jobbat igenom hela caset och ser nu att vi kan minska det totala investeringsbehovet och ändå nå samma produktionskapacitet, säger Carlsson som betonar att den första linan om 8 gWh blir mer kostsam än de senare.
– Det första blocket blir dyrare än de andra tre.
Första spadtaget togs på fredagen för Northvolt Labs som är densamma som den del som kallats demolinan. Där ska företaget utveckla, testa och industrialisera de litiumjonbatterier som är planerade att serieproduceras på Bergsbyns industriområde i Skellefteå.
Totalt ska 19000 kvadratmeter byggas på industriområdet Finnslätten i Västerås som ligger några kilometer utanför centrum. Där ska batterier om 125 mWh framställas varje år, att jämföra med att var och en av de fyra linorna i Skellefteå ska leverera 8 gWh var vid full serieproduktion.
– Det här är en historisk dag för oss, en milstolpe, underströk Anders Teljebäck, kommunalråd i Västerås
Det var en påtagligt glad Peter Carlsson som talade vid kick-offen. Han pratade om det som hänt under de senaste tolv månaderna, efter att Northvolt drog igång den pitch om fabriken som lockade ett 40-tal svenska kommuner.
Hans bedömning är att 2025 kommer batteribehovet bara i Europa motsvara fler än sex fabriker av den storlek som planeras i Skellefteå, fullt utbyggd.
Northvolt har samtidigt expanderat snabbt. Vid årsskiftet 2016/2017 var det 12 personer vid företaget.
– Vi sa att vi under 18 månader skulle bygga team och se till att få spaden i jorden. Det tog 14 månader att få spaden i jorden, sa Carlsson och konstaterade att företag i dag har passerat 100 anställda – från 27 länder.
Miljötillståndet blev klart 09.00 på fredagen. 10.30 skulle kick-offen inledas.
– Vi funderade ett tag på om vi bara skulle svinga spaden i luften om tillståndet inte skulle bli klart i tid, log Carlsson.
Northvolt har redan inlett samarbetet med ABB i Västerås, ett antal utvecklingsprojekt är i gång med målet att bygga en så automatiserad fabrik som möjligt.
Peter Carlsson berättade att att företaget har ett antal nya samarbetspartners.
Ett av det var fysiskt med vid första spadtaget, Epiroc, en avknoppning från Atlas Copco, som tillverkar utrustning för gruv och anläggningsindustri, som höll den maskin med vilken första spadtaget togs.
– För oss handlar det om att hjälpa Epiroc ett göra ett elektrifierat system för maskiner i underjordsgruvor där dieseln i dag gör att det krävs kraftig ventilation, förklarade Carlsson.
Vidare har Northvolt skrivit kontrakt med kanadensiska Nemaska Lithium som ska leverera 3500-5000 ton litium till Northvolt per år
Därtill finns också ett partnerskap med SECI, en japansk producent av batteriutrustning.
Ytterligare två som Northvolt jobbar med i dag är Mälarenergi och Chalmers. I det första fall handlar det om lösningar att lagra energi och i det andra en ny process av återvinning då batteriets livslängd tagit slut.
På plats i Västerås fanns också EU-kommissionens vicepresident, slovaken
Maroš Šefčovič, initiativtagare till EU:s batteriallians, och Europeiska Investeringsbankens vicepresident Andrew McDowell, samt närings och innovationsminster Mikael Damberg.
Maroš Šefčovič sa:
– Ni kommer att vara en inspirationskälla för andra i Europa och bidra till en bättre framtid.
Europeiska Inveseringsbanken, som lånat ut 52,5 miljoner euro till Northvolt, representerades av Andrew McDowell som skämtade:
– Jag ser det inte som en slump att Tesla fått problem sedan du lämnade dem, sa han riktat till Peter Carlsson som tidigare var logistikchef hos den amerikanska elbilsjätten.
Han fortsatte:
– Det här är den typ av projekt som vi vill finansiera.
Nästa steg i Västerås blir, enligt Carlsson, att all utrustning ska komma på plats i Northvolt Labs under det första halvåret 2019. Senare 2019 ska produktionen starta.