En poäng med bussomläggningen är att bussarna ska gå i rakare stråk så att restiden ska bli kortare. Istället kan folk få längre att gå eller cykla till sin hållplats.
Detta drabbade flera byar där man inte längre får buss längs byavägen, utan måste ta sig ut till stora vägen.
Ett sådant exempel är Varuträsk, där man nu måste ut till väg 95, Bolidenvägen.
Byn har blivit lovad att få vara med i ett försök med en förarlös transferbuss. Men det försöket ska börja först nästa höst.
I en namninsamling kritiseras nu det rådande läget. Det påpekas att sträckan är lång vilket knappast kommer att öka bussåkandet utan snarare minska.
Otrygga hållplatser
För de som måste ta bussen blir det också farligt att stå ute vid stora vägen.
"Om man åker mot Boliden så finns ingen hållplats alls. När man åker mot Skellefteå så finns två hållplatser varav den ena saknar belysning och den andra bara har en lampa. Det är farligt och otryggt att stå där i mörkret framöver.” är budskapet i skrivelsen.
Byborna begär att få behålla den gamla trafiken genom byn till det finns fungerande alternativ.
Bättre hållplats
– Vi håller med om att hållplatsen vid väg 95 inte är bra, säger Robert Nyman, trafikchef på Skellefteå kommun.
– Det är Trafikverket som äger frågan om hållplatserna på statlig väg. Under hösten ska en utredning påbörjas om just väg 95 och hållplatserna efter den sträckan. Under hösten ska väderskyddet rustas upp och västergående hållplatsskylt sättas ut. Även reflexsnurror ska sättas ut som resenären snurrar på och gör bussar/annan trafik uppmärksam på att någon står där, säger Robert Nyman.