– På kommunens hemsida stod det att sophämtningen skulle ske på juldagen. Det hade ju varit perfekt, man har ju alltid en massa skräp efter en julafton. Men så blåser sopbilen förbi på julaftonsmorgonen istället, berättar Gunnar Vesterlund, som bor i Västra Vallen.
Han berättar att nästintill ingen hade hunnit sätta ut sina soptunnor vid vägen, så sopbilen tog endast upp ett par sopor innan den körde vidare. Under veckan har han och grannar därför ringt kommunens kundtjänst ett flertal gånger.
– Jag sa att det måste ha blivit ett missförstånd och att vi inte kan ha överfulla soptunnor så här länge. Först sa de att de skulle skicka ut en extra sopbil, men den kom aldrig. Sedan ringde en bekant in och fick veta att de kommer nästa gång den 8 januari.
Vill få ersättning
Då har det gått nästan en månad sedan den senaste sophämtningen i byn.
– Jag ringde in igen och fick veta att vi skulle stoppa soporna i säckar och ställa ut dem. Vilket svar är det? Nej, jag vill att de krediterar hela byn för en månads sophämtning, säger Gunnar Vesterlund och fortsätter:
– Jag tycker inte alls om det. Jag har medhåll från hela byn. Vi betalar ju 2 800 kronor per år för den här servicen, och då ska kommunen sköta det. Det är inte billigt för en pensionär. Om kommunen gör fel får de stå sitt kast.
Förstår irritationen
Agneta Lantto Forsgren, verksamhetschef avfall i Skellefteå kommun, säger att hon förstår irritationen.
– Men jag har svårt att uttala mig i det här fallet eftersom jag är ledig i veckan. Det jag kan säga är att vi är väldigt noga med entreprenören som hämtar soporna, det är inte okej att köra i förväg.
Men kan ni inte skicka ut en extra hämtning, om felet ligger hos kommunen eller entreprenören?
– Det kan vara svårt eftersom entreprenören har fasta rutter och detta blir en lång omväg. Det vi erbjuder sådana här gånger är att man får ställa ut en sopsäck bredvid kärlet och så tar vi med den nästa gång, säger Agneta Lantto Forsgren.
– Jag är säker på att driften gör sitt bästa för att lösa situationen. Om de har vänt sig till kundtjänst så sätter de upp ett ärende och då kommer vi att gå till botten med det här och försöka hitta en lösning.