Etikettbrott när prinsessan sålde gin

Prinsessan Märtha Louises gin bryter mot Norges förbud mot alkoholreklam, rapporterar nyhetsbyrån NTB.

Monogrammet på prinsessan Märtha Louises gin ska nu tas bort. Arkivbild

Monogrammet på prinsessan Märtha Louises gin ska nu tas bort. Arkivbild

Foto: Terje Bendiksby/NTB/TT

Norge2024-07-04 16:58

Det är monogrammet på etiketten som är lagstridigt. Orsaken är att det kan ge associationer till andra varor och tjänster, uppger Vinmonopolet, landets motsvarighet till Systembolaget.

Ginen lanseras inför Märtha Louises bröllop med shamanen och affärsmannen Durek Verretts i augusti. Distributören har nu beslutat att ändra etiketten och ta bort monogrammet, som enligt paret symboliserar egyptiska hieroglyfer och symboler.

Även Märtha Louises prinsesstiteln, som funnits på etiketten, tas bort eftersom det bryter mot norska hovets riktlinjer.

All försäljning av produkten har stoppats tills dess att etiketten byts ut, vilket enligt NRK tros kunna ske redan i helgen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!