Fem personer ombord på det japanska kustbevakningsplanet dödades i tisdagens krasch. Men samtliga i planet från Japan Airlines, en Airbus A350, överlevde trots att det förvandlades till ett eldhav.
Moderna säkerhetsföreskrifter och det japanska flygbolagets rigorösa säkerhetskultur ligger bakom, enligt experter.
– Med tanke på vad jag vet om flygbolaget och hur mycket arbete de lägger på säkerhet och utbildning av personalen, är det ingen överraskning att de gjorde ett så bra jobb, säger säkerhetsexpert Graham Braithwaite vid brittiska Cranfield University, till CNN.
En katastrof för nästan 40 år sedan, då 520 människor omkom i en olycka med ett av bolagets plan på väg från Tokyo till Osaka, har lagt grunden till säkerhetskulturen och påverkar den ännu, anser han.
"Skrivna i blod"
Inom några sekunder efter det att planet stannat blåstes utrymningsrännorna upp och passagerarna kunde evakueras trots att kabinen fylldes med rök.
– Procedurer har förfinats medan flygplanen blivit större, så det är möjligt att evakuera alla passagerare inom 90 sekunder. Besättningen på vissa bolag kan nu också påbörja evakuering i ett katastrofläge och slipper invänta kaptenens order, säger en anonym flygkapten till CNN.
Dagens säkerhetsregler är resultatet av lärdomar från tidigare olyckor. De är "skrivna i blod från dem som inte haft lika stor tur", tillägger piloten.
En annan bidragande faktor till utgången var att passagerarna lydde besättningens order, anser experter.
Parallella utredningar
Det är oklart varför de två flygplanen befann sig på landningsbanan på Haneda-flygplatsen samtidigt. Kommunikationen mellan kontrolltornet och planen står i fokus för utredningen.
Polisen har upprättat en specialenhet för att utreda olyckan, liksom Japans haverikommission (JTSB ). Franska Airbus och brittiska Rolls-Royce, som byggt motorerna, bistår utredningen, rapporterar NTB.
Färdskrivare och röstinspelningar från kustbevakningsplanet har tagits omhand av JTSB, och polisen undersöker planresterna samt förhör vittnen.
– Det är mycket möjligt att det handlar om den mänskliga faktorn, säger en tidigare pilot för Japan Airlines, Hiroyuki Kobayashi, till nyhetsbyrån Kyodo.
Det är i så fall oklart om det var flygledningen, en av piloterna eller båda, som brast.
Kolfiberkropp skydd
Det är första gången en stor brand inträffar på ett flygplan byggt av kolfibermaterialet komposit. Materialet skyddade passagerarna tack vare att det dröjde innan elden tog sig igenom flygplanskroppen, säger säkerhetsexperten John Cox till AP.
Passagerarplanet var på väg hem från Sapporo och kustbevakningsplanet hade fått tillstånd att starta mot Niigata med nödhjälp till jordbävningsoffer när olyckan inträffade.