Bristerna på pizzerian åtgärdade

Hygienbristerna som konstaterades hos restaurang Santana i Ursviken anses nu vara åtgärdade. Ägaren Sabir Beratpor säger att han drabbats hårt sedan Norran skrev om problemen. Sandra Wallström, miljöinspektör vid Skellefteå kommun, slår fast att fler kontroller kommer att ske.

Kraven som ställdes mot restaurangen är nu uppfyllda.

Kraven som ställdes mot restaurangen är nu uppfyllda.

Foto: Maja Suslin/TT

Ursviken2019-11-01 17:17
undefined
Kraven som ställdes mot restaurangen är nu uppfyllda.

Mögliga grönsaker i kylskåpet, ingen tvål på toaletten och en madrass i skafferiet. Det är några av sakerna som inspektörerna anmärkte på under livsmedelskontrollen i början av oktober. Även vid tidigare kontroller har det konstaterats brister, alla gällande rengöring och hygien.

Smutsiga pizzerian: Så säger ägaren om miljökontorets anmärkningar

Men nu ska det vara slut med det, garanterar ägaren Sabir Beratpor.

– Jag har pratat med personalen och tar mer ansvar i verksamheten nu.

Senast i dag skulle felen vara åtgärdade. Enligt miljöinspektören Sandra Wallström är det inte alltid som uppföljande besök görs samma dag som tidsfristen går ut, men den här gången ville de skynda på med anledning av det stora allmänintresset.

Fler kontroller planeras framöver.

– Rengöring ska ju alltid fungera, säger Sandra Wallström.

Sabir Beratpor är kritisk till att Norran skrivit vilken restaurang det handlar om.

Tycker du inte att dina kunder förtjänar att få veta sånt här?

– Det var ju inga permanenta saker, som att madrassen var där. Tvål fanns i förrådet men den låg inte framme, säger han.

I en skrivelse noterar Sandra Wallström att den generella rengöringen i lokalen har förbättrats. Kraven har uppfyllts och ärendet har därför avslutats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!