VK Media i jätteaffär – köper in sig i stor mediekoncern

VK Media AB genomför en jätteaffär och köper in sig i en av Sveriges största mediekoncerner. ”Det här känns jättebra. I den här branschen behöver man nära vänner”, säger VK Medias vd Sture Bergman till Affärsliv24.

Foto: Norran

Umeå2019-04-12 11:17
undefined

I början av februari gick VK Medias försök att, tillsammans med norska Polaris Media och Nya Wermlands-Tidning (NWT), köpa Mittmedia i stöpet. Nu, bara två månader senare, visar det sig att samma konstellation i stället gjort klart med ett förvärv av Stampen Media där bland annat Göteborgs-Posten ingår.

– Mittmedia-affären var en räddningsaktion och defensiv till sin karaktär. Det här är motsatsen och mer offensivt riktad, säger VK Medias vd Sture Bergman.

Tillsammans bildar de tre köpande bolagen ett konsortium, PNV Media, och blir ägare av 51 procent av mediekoncernen med 13 tidningar på västkusten. Företaget förvärvar aktierna genom en riktad nyemission om 60 miljoner kronor samt förvärv av existerande aktier. VK Medias del blir under tio procent.

– Vi tar tio procent av budbolaget. Genomlyst blir det totalt fem procent till att börja med. Men det kan bli aktuellt med mer på sikt, säger Sture Bergman

Sture Bergman var oerhört besviken när affären med Mittmedia gick om intet. Hans glädje i dag är av motsvarande grad.

– Det här känns jättebra. I den här affären finns mindre risk, större uppsida och kommer att ge avkastning inom några år, säger han och fortsätter:

– Jag tror på fördjupade samarbeten mellan medieföretag för att öka konkurrenskraften på alla områden. I den här branschen behöver man nära vänner och jag utesluter inte andra typer av samarbeten längre fram.

Polaris Media har varit den drivande parten berättar Bergman. Koncernen är stark i mitt- och Nordnorge och har, enligt Bergman, bevisat att de kan driva en mediekoncern på ett bra och effektivt sätt.

– Och när det gäller NWT har de varit väldigt framgångsrika och uppvisat fantastiska ekonomiska resultat, säger han.

De senaste åren har Stampen Media genomfört ett stort förändringsarbete. Antalet digitala prenumeranter uppgår idag till 60 000 och totalt har koncernen 200 000 prenumeranter. I en medievärld där lokaltidningarnas digitala affär är av yttersta vikt tror Bergman att VK Media med partners har mycket att bidra med.

– Vi på VK Media ska tillföra vårt perspektiv som stark lokaltidning och vår förmåga att utveckla vår verksamhet. Vi har historiskt varit ohotad etta i Norrland och starka vad gäller digital räckvidd och digital annonsering.

Hur har VK Media råd med det här?

– Vi har en fantastiskt stark ekonomi. I relation till det är det en stor, men ändå en begränsad, summa pengar i 15,8 miljoner kronor som vi lägger i den här affären.

VK Media AB ägs till 99,8 procent av Stiftelsen VK-press med säte i Umeå. Ordförande Carin Mannberg Zackari kommenterar förvärvet:

– Det är en stor dag för VK. Vi behöver komma ut i ett större sammanhang, i dag är Västerbotten för litet för medielandskapet Sverige.

Hon fortsätter:

– Vi ser det som en lyckad investering med möjlighet till stora synergieffekter och samarbeten längre fram. Polaris Media är oerhört kompetenta och vi kommer att kunna lära oss mycket av dem samtidigt som vi kommer att kunna bidra med en del vi också, säger hon.

Mattias Åkerlund/Affärsliv24

Det här är Stampen Media

Stampen Media är en av Sveriges största mediekoncerner med 13 titlar på västkusten.

Utöver tidningsverksamheten med titlar som Bohusläningen, Göteborgs-Posten, Hallands Nyheter, Hallandsposten, Strömstads Tidning och TTELA omfattar Stampen Media utomhusreklambolaget Wallstreet Media och distributionsbolaget VTD. Totalt finns drygt 1 500 medarbetare i koncernen.

Stampen Media är också till hälftenägare i Ortstidningar i väst med titlarna Kungälvs-Posten, Mölndals-Posten, Kungsbacka-Posten, Lokaltidningen STO och ST tidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!