Underutbildade killar – en fara för demokratin

Bristande motivation och motviljan att satsa på̊ skolan kan ge flera negativa konsekvenser för elever senare i livet. “Det är ju många killar som ångrar sig sedan, då de går ut skolan och inser att de borde ha pluggat mer, säger universitetslektorn Gunilla Näsström.

Att strunta i plugget kan leda till antidemokratiska värderingar, enligt forskare.

Att strunta i plugget kan leda till antidemokratiska värderingar, enligt forskare.

Foto: JESSICA GOW / TT

Umeå2020-03-06 06:15
undefined
Att strunta i plugget kan leda till antidemokratiska värderingar, enligt forskare.

– Det är en stor fara att killarna inte blir godkända i lika stor utsträckning som tjejerna i skolan, säger Gunilla Näsström.

Mansnormer sätter käppar i hjulet för killarnaSkolgranskning: Attityd kan spela roll för betygsskillnader

Hon arbetar vid pedagogiska institutionen vid Umeå universitet.

– Om du inte pluggar och får tillräckliga kunskaper, kanske du skaffar dig antidemokratiska tankegångar. Detta är farligt för ett demokratiskt samhälle, tillägger hon.

Stora skillnader mellan killars och tjejers slutbetyg

Vår hjärna kan liknas vid en muskel, som växer och blir starkare med träning och ansträngning. Ett sätt att öka motivationen är att få eleverna att våga tro på sina förmågor.

Ångrar sig

Hon säger att det kanske skulle behövas förändringar i undervisningen så att killarna hänger med bättre.

– Det är ju många killar som ångrar sig sedan, då de går ut skolan och inser att de borde ha pluggat mer.

Hon tycker att det vore intressant att undersöka hur elever satsar, vad som motiverar dem.

Öka motivationen

Anders Holmgren är forskare vid lärarhögskolan vid Umeå universitet. Han poängterar att lärarna har en stor roll i att motivera eleverna:

– Lärarens betydelse är oerhört viktig. En driven lärare påverkar eleverna så att de blir mer motiverade – det smittar av sig, säger Anders Holmgren.

Det finns även övningar för att öka elevers motivation. Anders Holmgren tror att ett förändrat tankesätt hos eleverna kan vara första steget.

– Vår hjärna kan liknas vid en muskel, som växer och blir starkare med träning och ansträngning. Ett sätt att öka motivationen är att få eleverna att våga tro på sina förmågor.

Förutom det, fortsätter Anders Holmgren, är det även viktigt att våga misslyckas.

Desirée Jonsson och Angelica Säfvenberg

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!