– Konkurrenskraft är summan av en rad samverkande faktorer som Västerbotten adresserat under tidigare årsteman – byggstenar som hållbarhet, kreativitet, inkludering och samverkan. Det här är alltså en logisk fortsättning, där stark konkurrenskraft är ett mål och drivkrafter ett medel för att lyckas, säger Erik Bergkvist, (S), regionråd vid Region Västerbotten i ett pressmeddelande.
Arrangörerna lyfter också fram innovation och digitalisering som andra viktiga verktyg. Liksom alla former av samarbeten. Enlig dem är Co-creation nyckeln till framgång, och i alla dessa lyckade samarbeten är hållbarhet en förutsättning.
– Allas framgångar och alla framsteg i Västerbotten stärker oss både som län och som enskilda aktörer. Förmågan att skapa nytta åt, dra nytta av och samverka med varandra är avgörande. Lyckas vi bli våra egna och varandras ambassadörer utvecklar det vår konkurrenskraft på ett närmast exponentiellt sätt, menar Anna Pettersson, regiondirektör vid Region Västerbotten.
Västerbotten på Grand Hôtel i Stockholm genomförs 2019 för 29:e året, arrangerat av Region Västerbotten i samverkan med Skellefteå Kraft och Sparbanksstiftelsen Norrland