Stora Nolia- en mässa i förändring

För Staffan Lundström som driver företaget Kakelugnar & Bygg i Arvidsjaur, tillsammans med sin pappa Rolf, är Stora Nolia i Umeå som inleds under lördagen den viktigaste marknadssatsningen under året. Detta blir 17 gången som de är med.

" Mässan är inne i ett förändringsskede där vi försöker se till så att det ska vara en upplevelse för besökarna att komma hit", säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.

" Mässan är inne i ett förändringsskede där vi försöker se till så att det ska vara en upplevelse för besökarna att komma hit", säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.

Foto: Lars Westerlund

Umeå2019-08-02 14:51
undefined
Staffan Lundström fixar till in Kakelugnar & Byggs monter.

När Norran Affärsliv besöker mässområdet under fredag förmiddag pågår en febril aktivitet där de cirka 400 utställarna bygger sina montrar. I Kakelugnar & Byggs monter på 80 kvadratmeter samsas de med sju av sina leverantörer.

– Detta började vi med för tolv år sedan för att göra montern mer attraktiv och för att kunna dela på kostnaden, berättar Staffan Lundström.

undefined
Gaskaminer är nya produkter som Staffan Lundström kan visa upp på Stora Nolia.

1990 startade Rolf Lundström företaget som är specialiserade på braskaminer och skorstenar.

– I år kommer vi för första gången att visa upp en gaskamin som vi också har igång under hela mässan. I södra Sverige är det ganska vanligt att man sätter in gaskaminer i lägenheter men häruppe i norr är det något nytt. Fördelen med en sådan är bland annat att man får en mycket lättskött brasa, säger Staffan.

På Stora Nolia brukar de göra en hel del affärer direkt.

– Men det är också vanligt att man återkommer till oss efter ett tag. Vårt deltagande här gör att folk vet att vi finns, berättar Staffan Lundström.

undefined
Gösta Marklund och Patrik Sandhu Wiléngör i ordning en säng som ska visas upp på mässan.

Butiken Sängmästarna i Ersmark, som öppnade i början av juli, finns också på plats. Patrik Sandhu Wilén som driver butiken packar upp sängarna med hjälp av Gösta Marklund som startade Byske Möbler 1975 och som redan då fanns med på Stora Nolia. Sedan 2017 driver Patrik också Möbelmästarna som Byske Möbler omvandlats till.

– 2018 var vi med på Stora Nolia med Möbelmästarna och slog då försäljningsrekord. Nu satsar vi på Umeå med Sängmästarna där varken Byske Möbler eller Möbelmästarna tidigare varit. Vi siktar på så sätt på att utöka vår marknad, säger Patrik.

Han har hört ryktet om en skillnad på köpmönstret när mässan genomförs i Umeå och i Piteå.

– Detta rykte säger att i Piteå köper man medan man bara tittar i Umeå. Men det ryktet struntar vi i utan kör för fullt.

Patrik har ett mycket speciellt minne från förra årets Stora Nolia.

– När vi byggde montern var jag tvungen att åka ner till BB i Skellefteå eftersom det var dags för min fru Lavlin att föda och sonen Arian föddes på mässans första dag. Så hans födelsedag kommer jag alltid att komma ihåg. I år åker min fru och sonen ner till Umeå på söndag så då ska vi fira hans ettårsdag, berättar Patrik Sandhu Wilén.

undefined
" Mässan är inne i ett förändringsskede där vi försöker se till så att det ska vara en upplevelse för besökarna att komma hit", säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.

Senast Stora Nolia genomfördes i Umeå för två år sedan hade man 83 000 besökare och i fjol kom 90 000 besökare till Piteå.

– Vi hoppas naturligtvis på att komma upp i liknande siffror i år. Mässan är inne i ett förändringsskede där vi försöker se till så att det ska vara en upplevelse för besökarna att komma hit, säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.

Projektledaren Peter Kattilasaari berättar att ett led i förändringen är att man satsar på att besökarna ska besöka mässan under flera dagar och inte bara under en enda dag som tidigare ofta är fallet.

– Det går inte att hinna med allt på en dag utan att det blir stressigt. Därför har vi infört ett Stora Nolia-band som ger entré till mässans alla nio dagar. Detta testades för första gången i Piteå förra året, berättar han.

I år har man genomfört rockader i hallarna. Tre av de fem hallarna har bytt innehåll där avdelningen Bo och bygg vuxit och flyttat in i den största mässhallen på nära 6 000 kvadratmeter.

– Produktsegment som vi inte haft så mycket av tidigare är vitvaror och olika typer av smarta-hem-lösningar, säger Peter Kattilasaari.

undefined
Projektledaren Peter Kattilasaari berättar att ett led i förändringen är att man satsar på att besökarna ska besöka mässan under flera dagar.

Andra nyheter är en ny avdelning i mathallen kallad Skafferiet där det erbjuds lokalproducerade mathantverk och en elbilsarena som visar laddbara bilar.

– Vi har också en monter där vi öppnar upp för medskapande av mässan tillsammans med besökarna, ett speakers corner med intressanta gäster. På mässområdet finns också en jaktkoja som fylls med föreläsningar samt en yogaglänta med möjlighet att själv prova yoga, berättar Peter Kattilasaari.

Utbudet för barn och familjer fortsätter att vara stort på mässan och en hel del underhållning står också på programmet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!