Chaufförerna och åkarna vittnar om samma sak: de kan arbeta mer än 300 timmar varje månad – ändå går inte ekonomin ihop. Dessutom anser de att avtalet med arbetsgivaren, taxibolaget Cabonline, är under all kritik.
– Skolbarnen väntar, färdtjänsten väntar. Vi är ledsna att de väntar men någonstans måste det här fixas till. Vi får inte betalt trots att kunden och kommunen har betalat ett bra pris, men priset vi får ut är inte lönsamt, menar en åkare.
Stämningen är upprörd när VK möter upp cirka 30 åkare och chaufförer i närheten av Umeå Airport. Alla är på något sätt anslutna till Cabonline, företaget bakom Umeå Taxi, Sverigetaxi Umeå och TaxiKurir Umeå. Många av dem kör färdtjänst och skolskjuts.
– Om man jämför fyra år tillbaka till nu det är stor skillnad. Det blir värre och värre. Det är dags för en förändring nu. Vi orkar inte, säger en vi pratar med.
I dag har 45 av dem beslutat sig för att taxibilen ska få stå parkerad tills vidare.
– Vi kommer strejka tills vi får ett resultat. Det är vårt mål.
Ett exempel som de tar upp som en försämring är att Cabonline höjt startavgiften vid vanliga körningar, från 56 kronor till 99 kronor. Detta ska ha börjat gälla från och med den 3 april. Men höjningen av avgiften går bara tillbaka till Cabonline, berättar åkarna och chaufförerna.
– Det är i första hand oacceptabelt för kunderna – men även för oss. Här blir det bara de som tjänar pengar. Vi förlorar pengar och kunden förlorar pengar.
Åkarna uppger att Cabonline dessutom tar 14 000 kronor i avgift – per bil.
En chaufför berättar att han undviker att ta färdtjänstkörningar då det ger allra lägst ersättning.
– Alla försöker att undvika sådana körningar, fyller en annan snabbt i.
– Det är stor skillnad mellan vad kommunen betalar till Cabonline och vad Cabonline betalar oss. Jag har inte något emot färdtjänst, men på grund av det låga priset vill man inte ta sådana körningar.
De populäraste körningarna är exempelvis en körning från Vasaplan till flygplatsen, något som tar ungefär sju minuter och ger över 300 kronor – medan en färdtjänstkörning till Hörnefors tar fyra gånger så lång tid men genererar i princip samma summa för åkarna.
– Det här påverkar vårt jobb jättemycket, säger en taxichaufför.