Härom dagen meddelade Trafikverket att planeringen för bygget längs Norrbotniabanans första sträcka mellan Umeå och Dåva börjar bli klar. Nästa år tänker de börja upphandla entreprenörer för de stora jobben längs sträckan.
Förutom att bygga 12 kilometer järnväg planeras 24 kilometer vägar, 13 broar och en tunnel genom Ersmarksberget strax utanför Umeå.
Nu har Trafikverket också börjat skylta för Norrbotniabanans räddningsplatser.
– Säkerhet är oerhört viktigt och som en tidig åtgärd har vi i samarbete med räddningstjänsten valt att redan nu markera ut räddningsplatser. Skyltarna ger räddningstjänsten exakta koordinatorer vid eventuell fara, säger projektledaren Jan Lundberg på myndighetens hemsida.
De hoppas hinna påbörja arbetet med några av broarna under nästa år. Tanken är att sträckan mellan Umeå och Dåva ska vara öppen för tågtrafik 2024.