Brobalken rusade iväg okontrollerat i 130 meter

Plötsligt hördes kraftiga smällar. Brobalken, som ytterst långsamt skulle skjutas ut över älven mot nästa bropelare, rusade okontrollerat iväg 130 meter. En arbetare skadades och förödelsen är stor.

Bron sköts okontrollerat ut 130 meter under tisdagen. Bilden till höger visar var bron var under helgen.

Bron sköts okontrollerat ut 130 meter under tisdagen. Bilden till höger visar var bron var under helgen.

Foto: VK

Umeå2020-09-15 17:26

Cege Lillieroth bor i Klabböle och har fri sikt mot brobygget över Umeälven.

– Jag satt och läste VK i köket när jag hörde två kraftiga smällar, som kanonskott. Jag förstod att det kom från brobygget. Jag rusade ut och såg hur röken låg över älven, berättar han för Västerbottens-Kuriren.

Cege Lillieroth tog med sig kameran. Bilderna som han tog strax efter olyckan kan jämföras med bilden som han tog i helgen från samma plats.

Då hade brobalken skjutits ut till pelaren närmast landfästet på Röbäcksslätten. Nu ligger brobalken plötsligt ända ute på nästa bropelare i älven.

– Bron kom i okontrollerad rörelse, cirka 130 meter framåt, säger Gerhard Barrestål, Trafikverkets projektledare för bygget av bron.

En person skadades i axeln vid olyckan och fördes till Norrlands universitetssjukhus.

undefined
Bild på bron tagen i helgen, innan raset.

Den nya E12-bron över Umeälven har tre pelare. Pelarna är på plats och i somras inleddes arbetet med lanseringen, det vill säga att brobalken - bärverket för brobanan - stegvis skjuts ut över älven.

Lanseringen är det mest kritiska skedet av brobygget. Det är flera tusen ton stål som ska puttas ut över älven.

Balken är en stållåda som tillverkas i delar i Uleåborg i Finland och fraktas med pråm till Holmsund. Delarna svetsas sedan ihop på arbetsplatsen vid södra brofästet i Röbäck.

undefined
Bron sköts okontrollerat ut 130 meter under tisdagen.

På tisdagsmorgonen fanns cirka 130 meter ihopsvetsade element redo att börja skjutas ut ytterst långsamt mot nästa pelare. De låg på en lanseringsbana, en räls.

Lanseringen sker med stora domkrafter. Ett slags broms finns monterad så att lanseringen ska kunna ske kontrollerat.

Men något hände. Hela den ihopsvetsade brobalken rusade iväg som ett tåg på rälsen. Det som skulle ske långsamt och kontrollerat skedde på några ögonblick.

undefined
...och denna bild togs strax efter raset under tisdagen.

Allt trycktes iväg ända till nästa pelare och balken har ramlat ned från landfästet.

Skadorna är stora.

– Balken har vikit sig på ett ställe, säger Gerhard Barrestål.

undefined
Cege Lillieroth.

Längst fram på balken finns en så kallad lanseringsnos, en 30 meter lång fackverksbalk, som har lyfts av vajrar som sitter fast i en cirka 30 meter hög mast, en så kallad king pin.

Hela masten har rasat ned i älven.

Lanseringen var planerad att vara slutförd i slutet på 2020. När hela stållådan har lanserats ut påbörjas arbetet med att armera och gjuta själva brofarbanan. Nästa höst skulle den vara klar för invigning.

– Det här är illa för projektet, säger Gerhard Barrestål.

undefined
Gerhard Barrestål är Trafikverkets projektledare för bygget av bron.

Det är i skrivande stund oklart om pelarna har skadats. De ska inspekteras med hjälp av drönare.

Den nya bron över Umeälven byggs av entreprenören GRK.

Detta har hänt

• Stållådan som är själva bärverket för brobanan tillverkas i Uleåborg i Finland och transporteras därefter med pråm till Holmsund.

• Stålelementen kommer i 25 delar som vardera väger cirka 100 ton. Den 6 augusti 2020 skriver VK om riskerna för köbildning i trafiken genom Umeå då brobalkarna transporteras från Holmsund till Klabböle.

• När stålelementen anländer till arbetsplatsen så svetsas de ihop på en lanseringsplan som är anlagd på södra sidan av Umeälven.

• När tillräckligt många element har svetsats ihop trycks stållådan ut till dess att den angör pelarstöd två. Därefter svetsas ytterligare element på innan arbetsmomentet startar om med lansering till stöd tre och så fortsätter arbetet.

• Då spännvidderna är så pass stora så vill ”nosen” på stållådan hänga ner. För att lösa det problemet monteras en så kallad lanseringsnos längst fram på stållådan. Även en så kallad ”King Pin” – som är en lång, cirka 30 meter hög, mast – monteras. Med hjälp av vajrar och domkrafter lyfter den ”nosen” så att den kan klättra över respektive stöd när brolådan passerar.

• ”Utputtningen” sker med stora domkrafter och Trafikverket uppger att de även använder en slags broms monterad så att lanseringen sker kontrollerat.

• Den 15 september skulle en sektion skjutas ut mot nästa brostöd, men trots att arbetet omgärdats av hög säkerhet gick något snett och hela bron rusade iväg 130 meter. King Pin som höll uppe bron slets lös och ligger nu i älven.

• Bron ligger på stöd, men all båttrafik förbjuds under och i närheten av bron på grund av säkerhetsskäl.

• Områdena runt säkerhetsplatsen stängs av och polisens tekniker kallas ut till platsen efter arbetsplatsolyckan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!