Samhall säger sig inte prisdumpa: ”Däremot är vi bättre”

Samhall är helt enkelt bättre och mer erfarna på att räkna på jobb. Det menar Henrik Fitinghoff, presschef på Samhall, är förklaringen till att företaget vinner så många upphandlingar.

– Vi prisdumpar inte och det har både Konkurrensverket och EU-kommissionen slagit fast, säger Henrik Fitinhoff.

– Vi prisdumpar inte och det har både Konkurrensverket och EU-kommissionen slagit fast, säger Henrik Fitinhoff.

Foto: Pressbilder

Umeå2019-04-10 08:02
undefined
– Vi prisdumpar inte och det har både Konkurrensverket och EU-kommissionen slagit fast, säger Henrik Fitinhoff.

– Våra konkurrenters frustration och synen på oss ser vi nästan som omvänt smicker, säger han till Affärsliv 24.

Diskussionen är gammal och återkommande menar Samhall men har fått nytt bränsle i och med Almegas undersökning. Men Henrik Fitinghoff är tydlig:

– Vi prisdumpar inte och det har både Konkurrensverket och EU-kommissionen slagit fast. Däremot är vi bättre och mer erfarna när det kommer till att räkna på jobb, säger han och menar att Almegas fortsatta försök att hävda detta gränsar till förtal.

Samhall utför inte bara städtjänster och är med i upphandlingar som omfattar så mycket mer än bara städning. Fitinghoff säger att företaget även utför tjänster som snöskottning, tvättjänster, gräsklippning och mycket mer. Med så omfattande erfarenhet av att upprätta anbud har verksamheten byggt en stor kunskap vilket förklarar de många vunna upphandlingarna. Men det finns ytterligare skäl till framgångarna.

– I grund och botten gör vi ett otroligt bra jobb med högpresterande och certifierade medarbetare och det finns inget som hindrar att våra konkurrenter rekryterar från oss. Om så vore fallet vore vi de första att gratulera, säger han och fyller på:

– Våra konkurrenters frustration och synen på oss ser vi nästan som omvänt smicker.

Fram till årsskiftet var Samhall medlemmar i Almega och har lång erfarenhet av branschorganisationen. Men vad det gäller deras undersökning känner de inte igen sig i den bild som målas upp.

– Det finns så många saker som vi inte förstår i den här undersökning och känner att det är svårt att gå i svaromål eftersom statistiken är så nedbruten. Det är välkänt att man kan bevisa vad som helst med statistik, säger Fitinghoff och ger ett eget exempel:

– Vi lämnade 158 anbud i hela Sverige under 2018 och vann 46 procent av dem. Tittar vi på våra konkurrenter i just städbranschen så vann ISS 48 procent av sina lämnade anbud, Clean Quality 32 procent, Förenade Service 24 procent och Norrlands miljövård 33 procent. Om vi sedan tittar på marknadsandelar så har Samhall cirka fem procent inom städ, medan ISS har 17 procent.

Inget tyder på att diskussionen kommer att försvinna och på frågan vad Samhall själv har för ansvar i att konkurrenter fortsätter anse att Samhall är för dominerande och bedriver en osund konkurrens svarar Henrik Fitinhoff:

– Vi har gång på gång förklarat oss, försökt föra en dialog och dessutom bevisat oss oskyldiga till alla anklagelser att jag har svårt att veta vad mer vi kan göra.

MATTIAS ÅKERLUND/AFFÄRSLIV 24

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!