Säkerhetsläge skyndar på Kvarkenbro

Verkligheten kommer ikapp drömmarna om en fast förbindelse mellan Umeå och Vasa, skriver VK. Den finns med i den finska regeringens regeringsprogram. Umeås kommunalråd Hans Lindberg (S) konstaterar att en rad gemensamma intresseområden men framför allt säkerhetsläget skyndar på satsningen.

Finlands regering inleder utredning av fast förbindelse mellan Vasa och Umeå. Hans Lindberg (S), kommunalråd i Umeå kommun, visar hur en kommande fast förbindelse flyttar vårt perspektiv från en nordsydlig riktning till en östvästlig riktning.

Finlands regering inleder utredning av fast förbindelse mellan Vasa och Umeå. Hans Lindberg (S), kommunalråd i Umeå kommun, visar hur en kommande fast förbindelse flyttar vårt perspektiv från en nordsydlig riktning till en östvästlig riktning.

Foto: Per Landfors/VK

Umeå2023-08-29 14:00

Den sittande finska regeringen presenterade i juni månad i år sitt regeringsprogram. Där står det att Sverige och Norge söker investeringsmöjligheter inom ramen för EU och Nato för att förbättra logistikförbindelserna i norra Skandinavien. Den finska regeringen skriver specifikt: ”Det görs en utredning om en fast förbindelse över Kvarken (Vasa-Umeå)” , rapporterar VK.

Hans Lindberg (S), kommunalråd i Umeå kommun, ser den finska regeringens besked som avgörande.

– Just nu är det viktigaste som hänt den finska regeringens inriktning i frågan. Vi har diskuterat en fast förbindelse under lång tid men nu är det inte längre science fiction, säger Hans Lindberg.

Kvarkenrådet bildades år 1972. Rådet byggde upp en organisation som förankrade samarbetet mellan kommuner, myndigheter och organisationer. Vid årsskiftet 2020–2021 blev Kvarkenrådet en Europeisk gruppering för territoriellt samarbete (EGTS) inom EU. Den statusen har gett regionen nya möjligheter till gränsöverskridande samarbetsprojekt.

– Inom det samarbetet lyckades vi bygga världens mest miljövänliga färja, inflikar Hans Lindberg som är ordförande för Kvarkenrådets trafik- och infrastrukturgrupp.

Utvecklingen på många områden har lett fram till ett starkare samarbete. Det handlar om utbyte och samarbete kring utveckling av vindkraftsparker, gasledningar, satsningar på batterifabriker, arbetsmarknaden, utbildning och gemensam kommunikation. I och med den finska regeringens besked blir den fasta förbindelsen omedelbart ett prioriterat uppdrag som är direkt förknippat med övriga gemensamma utmaningar.

Hans Lindberg beskriver det som att utvecklingen har bytt geografisk riktning. Regionen runt Kvarken knyter ihop en miljon invånare. En länk över Kvarken blir även en länk ner mot Europa och upp mot Barents hav. Därifrån är det numera möjligt att ta sig vidare mot Asien.

– Utvecklingen går för oss i en öst-västlig riktning. Vi får vänja oss vid att utvecklingen handlar om öst-väst i stället för som tidigare nord-syd, säger Hans Lindberg.

Rysslands krig mot Ukraina och det därmed försämrade säkerhetsläget har förstärkt den utvecklingen. För Norden och Baltikum är hela den ryska gränsen stängd. Vägarna som leder till de isfria hamnarna i Norge kommer att vara högprioriterade för att bibehålla näringslivets konkurrenskraft och för försvarets förmåga att skydda regionen. Det skyndar på behovet av en fast förbindelse över Kvarken.

– Det försämrade säkerhetsläget i Europa är ett starkt motiv för en fast förbindelse över Kvarken, säger Hans Lindberg.

Det finns sedan tidigare ett antal förslag på hur förbindelsen ska kunna realiseras. Samtliga bygger på en kombination av broar, vägbankar och tunnlar. Ett alternativ har på den svenska sidan brofästet i Ostnäs och ansluter där till E4. Ett annat alternativ är att bron ansluter till E12 i Holmsund. Hans Lindberg konstaterar att det från kommunens sida är välkommet om bron på svensk sida ansluter till väg E12 hamnen i Holmsund.

– I förslaget för ny översiktsplan för Holmsund och Umeå hamn ska det finnas handlingsfrihet för en eventuell framtida fast förbindelse till Vasa, säger Hans Lindberg.

undefined

Hans Lindberg har ännu inte fått besked om hur den svenska regeringen möter upp den finska regeringens ställningstagande för en förbindelse över Kvarken. Han hoppas att den svenska regeringen visar större engagemang denna gång. I färjeprojektet var det främst finska regeringen och EU som var drivkrafterna tillsammans med Kvarkenrådet, Umeå och Vasa kommuner.

– Jag ska boka in ett möte infrastrukturministern Andreas Carlson (Kd). Jag hoppas att regeringen denna gång intar en mer aktiv position, säger Hans Lindberg.

undefined
Lulu Ranne (Sannfinnländarna), kommunikationsminister Finlands regering.

Finlands kommunikationsminister Lulu Ranne (Sannfinländarna) uppger att kommunikationsministeriet kommer att utreda förutsättningarna för den fasta förbindelsen. Hon ser ett långsiktigt behov av stärkta förbindelser västerut.

– Det är klart att förbindelserna västerut bör förstärkas när trafiken mot öst är och kommer att förbli minimal i decennier. Näringslivet, tryggheten, säkerheten och försörjningsberedskapen behöver starka förbindelser västerut. De kan förstärkas på flera sätt till sjöss, via järnvägar och landsvägar, digitalisering, säger Lulu Ranne.

Hon påpekar att finansieringen är utmaningen.

– Vi kommer att utreda effektiviteten med en fast förbindelse. Nyttan och priset på investeringen måste värderas. Vi har inte råd med alla investeringar vi önskar och därför är det ytterst viktigt att vi satsar på infrastruktur som är nödvändig för Finlands ekonomi, tillväxt, trygghet och framtid, säger Lulu Ranne.

Det finns ytterligare en stark intressent i projektet, nämligen Försvarsmakten. När Västerbottens-Kuriren efterfrågar en kommentar till satsningen på en fast förbindelse över Kvarken ger Försvarsmakten följande svar:

”En fast förbindelse över Kvarken är framför allt ett stort politiskt infrastrukturprojekt på såväl internationell, nationell som på regional nivå. Försvarsmakten kommer inte och ska inte kommentera politiska projekt och beslut. Men med det sagt är Finland Försvarsmaktens viktigaste samarbetspartner och allt som för våra respektive Försvarsmakter närmare varandra är vi positivt inställda till.

Mathias Lindström, direktör för Kvarkenrådet, beskriver en fast förbindelse som angelägen för att bibehålla regionens konkurrenskraft och för att bibehålla trygga förbindelser i kristid.

– När vi talade om detta för två år sedan skrattade en del åt idén. Nu står det i finska regeringsprogrammet. Det är en otroligt viktig signal. Det här är en jätteviktig fråga. Vår kommunikationsminister Lulu Ranne har sagt att utredningen av de fasta förbindelsen över Kvarken ska komma i gång under hösten, säger Mathias Lindström.

Umeå kommun har till Havs- och vattenmyndigheten skickat en skrivelse med önskemål om att myndigheten i sin kommande revidering av havsplanen för Bottniska viken pekar ut ett reservat för fast förbindelse mellan Vasa och Umeå. Kommunen skriver där att det nya allvarliga säkerhetspolitiska läget sätter ytterligare fokus på de öst-västliga transportvägarna och Kvarkenförbindelsen ”som en viktig länk för att höja områdets resiliens och beredskapsnivå”.

undefined
Andreas Carlson (KD), infrastrukturminister.

Andreas Carlson (KD), som är Sveriges infrastrukturminister, ger inget klart besked om en kommande fast förbindelse mellan Umeå och Vasa. Angående den finska regeringens ställningstagande säger han:

– Det pågår en samverkan mellan Finland och Sverige och vi ser fram emot att arbeta tillsammans med alla nordiska kollegor och fortsätta dialogen för att utveckla våra gränsöverskridande transporter. På sikt kan även elflyget spela en viktig roll i detta sammanhang.

Är det för Sveriges försvar angeläget att stärka kommunikationen över Kvarken?

– Det säkerhetspolitiska läget i vår omvärld ökar vikten av samarbete över gränserna. Sedan år 2020 finns ett nordiskt samarbetsavtal mellan Trafikverket och finska Transport- och Kommunikationsverket om transportberedskap. Syftet är att initiera och underlätta samarbetet mellan myndigheterna i syfte att fördjupa beredskapssamarbetet mellan Sverige och Finland inom samtliga trafikslag, så att de kan fungera under alla beredskapslägen.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

Kvarkenrådet

Kvarkenrådet är ett nordiskt gränsregionalt samarbetsforum för de tre österbottniska landskapen i Finland samt regionerna Västerbotten och Västernorrland i Sverige som tillsammans bildar Kvarkenregionen.

Avståndet mellan Umeå och Vasa är åtta mil och mellan de närmaste öarna är det 25 kilometer. Hela Kvarkenregionen sträcker sig över ett avstånd på 55 mil över Sverige och Finland.

Källa: Kvarkenrådet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!