Så påverkas företagen i Västerbotten av viruset

Produktionsstopp, sinande varulager, inställda resor och oro för framtiden – Coronaviruset skapar problem för flera företag i Västerbotten, rapporterar Affärsliv 24.

För Brokk Sweden AB, som tillverkar olika typer av rivningsrobotar, är utbrottet av det nya coronaviruset kännbart.

För Brokk Sweden AB, som tillverkar olika typer av rivningsrobotar, är utbrottet av det nya coronaviruset kännbart.

Foto: Norran

Umeå2020-03-02 08:44
undefined
För Brokk Sweden AB, som tillverkar olika typer av rivningsrobotar, är utbrottet av det nya coronaviruset kännbart.

– Vi kommer att få ett stopp i vår produktion och lagret blir tomt på vissa produkter, förklarar Peter Renkel, vd vid Umeåföretaget Konftel som skapar produkter för telefonmöteslösningar för Affärsliv 24.

Deras fabrik i Kina har haft stängt i ett par veckor och öppnade i måndags, men bara med fem procent av kapacitet. Peter Renkel berättar att han får dagliga uppdateringar av läget, men att det inte ser ljust ut.

– Nu på måndag räknar de med att vara uppe på 20 procents kapacitet och om fem veckor kunna köra för fullt igen, men det innebär att vi kommer att få ett glapp och inte kunna genomföra våra planerade leveranser, säger Peter Renkel.

Reseförbudet i Kina gör att personal inte kunnat komma tillbaka till jobbet efter firandet av det kinesiska nyåret, eller sitter i karantän efter att ha besökt smittade områden.

Konftel har haft sin produktion vid fabriken väster om Hongkong i ungefär 20 år och Peter Renkel förklarar att man aldrig tidigare påverkats så mycket av ett virusutbrott. De märkte av epidemin med sars åren 2003 och 2004, men inte lika mycket då den inte omgärdades med lika många restriktioner.

– Det här kommer att slå mot vår omsättning, men vi får se hur mycket. Det beror på hur många av våra kunder som kan vänta, eller väljer att handla av andra, säger Peter Renkel.

Även för Skellefteåföretaget Brokk Sweden AB, som tillverkar olika typer av rivningsrobotar, är utbrottet av det nya coronaviruset kännbart.

– Våra dotterbolag i Kina har ingen möjlighet att leverera några reservdelar eftersom hela byggnaden där de håller till är avstängd. Vår säljare har återvänt till sitt kontor i veckan, men han har ju ingen möjlighet att åka någonstans på grund av reseförbudet, säger Joakim Furtenback, marknadschef vid Brokk, och fortsätter:

– Jag hade kontakt med en leverantör där i dag och han berättade hur hela samhället är pausat, att alla skjuter saker på framtiden och väntar.

Skulle det här bli utdraget påverkas nog många eftersom tillverkningskedjan av elektroniska komponenter har så många led och lätt rubbas

Problemen med att få komponenter från Kina gör att Brokk nu börjat undersöka alternativa leveranser. Om det inte löser sig med någon av dessa kommer även de att drabbas av produktionsstopp.

– Sedan stoppas en del planerade resor och utbildningar. Vår säljare i Italien skulle komma till Sverige nästa vecka, men har avbokat sin resa, säger Joakim Furtenback.

Anders Jonsson, vd för Vindelnföretaget Rototilt Group AB, har även han ställt in en affärsresa till Italien med kort varsel. I övrigt påverkas tillverkarna av rotatorer och styrsystem för framför allt skogsmaskiner ännu inte av coronaviruset.

– På kort sikt klarar våra leverantörer av att jobba på som vanligt, men skulle det här bli utdraget påverkas nog många eftersom tillverkningskedjan av elektroniska komponenter har så många led och lätt rubbas, säger Anders Jonsson.

Vid Volvo Lastvagnars fabrik i Umeå pågår också produktionen som planerat. Däremot råder hårda restriktioner kring resande inom hela koncernen.

– Alla, vid sidan om helt affärskritiska resor, är inställda. De får flyttas fram eller klaras av digitalt i stället, säger Claes Eliasson, presschef för Volvogruppen i Sverige.

Han förklarar att man följer utvecklingen noga och att ingen anställd inom koncernen smittats av viruset.

Producenten av skogsmaskiner, Komatsu Forest, påverkas också av det minskade resandet. Kommunikationschefen Annelie Persson i Umeå förklarar att det betyder en hel del för en global koncern med japanska ägare.

– Vi följer WHO:s riktlinjer och avråder till exempel alla resor till Japan, säger hon.

Några rapporter om stopp av leveranser från några av skogskoncernens underleverantörer har ännu inte nått henne.

– Men det är svårt att veta hur och var det här slår till eftersom det sprider sig så fort, menar Annelie Persson.

undefined
Norra Skogs vd Pär Lärkeryd berättar ett deras affärer inte påverkats särskilt mycket av virusutbrottet.

För skogsbolaget Norra Skog är Kina en snabbt växande marknad för sågade och hyvlade trävaror, men dess vd Pär Lärkeryd berättar ett deras affärer inte påverkats särskilt mycket av virusutbrottet.

– Än så länge har vi inte sett några större effekter, men även om det skulle minska under en period skulle det inte vara så kännbart för oss. Våra största kunder finns fortfarande i Sverige, Norge, England och Nordafrika, säger han.

Per Oscarsson är en av ägarna av Bilspektrum i Umeå.

Inte heller bilhandlarna som arbetar med de koreanska märkena Kia och Hyundai har märkt av utbrottet av det nya coronaviruset i Sydkorea.

– Vi har förstås funderat på detta själva, men än så länge inte märkt av något. Skulle det här hålla i sig en längre period drabbas dock stora delar av branschen eftersom många märken har underleverantörer i Kina, säger Per Oscarsson, vid Bilspektrum AB i Umeå.

Fredrik Sjöström vid Bergners bil AB i Umeå känner igen läget.

– Vi har ännu inte fått några indikationer på att det ska börja ta slut reservdelar från våra leverantörer och jobbar på som vanligt här i butiken, säger han.

Niclas Holmlund Affärsliv 24

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!