Priset höjdes innan Black Friday – mamman i Umeå kritisk: ”Känns kriminellt”

13-årige David Örnberg har sparat och sålt jultidningar för att köpa ett tv-spel på Black Friday. Veckan före readagen Black Friday upptäcker han dock hur Elgiganten i Umeå höjt priset med 800 kronor, rapporterar Västerbottens-Kuriren.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Umeå2019-11-28 15:04
undefined

– Han blev helt förstörd. Det känns kriminellt att göra på det här sättet, säger David Örnbergs mamma Susanne Örnberg.

Köpet av ett nytt tv-spel av typen Playstation 4 har varit i Sofiehemsgrabbben David Örnbergs tankar de senaste månaderna. Han har sålt jultidningar och sparat sin veckopeng med målet inställt på att kunna göra det efterlängtade inköpet under årets Black Friday-rea.

Glädjen var stor när han i början av november såg att Elgiganten i Umeå sålde tv-spelet för 2990 kronor.

– Han var jätteglad och tänkte att priset säkert skulle vara ännu lägre på Black Friday, och då skulle de pengar han sparat räcka, berättar Susanne Örnberg.

Glädjen skulle dock bli kortvarig för David Örnberg. När han i förra veckan på nytt kontrollerade priset på Elgigantens hemsida hade priset höjts till 3790 kronor.

– Jag hörde bara ett skrik och tänkte vad har hänt? Han blev förstörd av detta och jag tycker det känns som de slår ungdomar i ansiktet genom att göra på det här sättet, säger Susanne Örnberg.

David Örnberg har fotat av Elgiganten i Umeås pris på tv-spelet Playstation 4 i början av november och i förra veckan. Priset var 800 kronor lägre i början av månaden.

Att Elgiganten höjer priset inför Black Friday tycker både David och Susanne Örnberg är under all kritik, och de är inte ensamma om att vara skeptiska.

Efter fjolårets Black Friday fick Konsumentverket in ett stort antal anmälningar om falsk marknadsföring. I dessa påvisas hur priser höjts veckorna innan Black Friday och att reapriset sedan i själva verket låg högre än, eller på detsamma som, ordinarie pris på produkten i fråga.

"Skulle köpa en tvättmaskin på Black Friday. Priset hade gått ner med 2000 kronor. När jag kollade på prisjakt så hade den gått upp 2000 kronor innan Black Friday. Så man tjänade inget på erbjudandet", skriver en anmälare.

De anmälningar VK tagit del av handlar bland annat om elektronik, leksaker, kläder och inredning och gäller marknadsföring och prissättning av produkter hos både mindre nätbutiker och större kedjor.

– Jag har varit i kontakt med Konsumentverket och ifrågasatt detta, och vad jag förstår är det här inte det enda ärendet där Elgiganten är inblandat. De verkar snarare ha satt detta i system, säger Susanne Örnberg.

Enligt prisjämförelsetjänsten Prisjakt höjs priset på så mycket som var sjunde vara under Black Friday.

Enligt Elgiganten handlar det dock inte om en prishöjning på tv-spelet inför fredagens rea. Li Persson, presskontakt vid Elgiganten, förklarar att företagets policy är att vara hundra procent transparenta kring sina priser.

– Just i det här fallet handlar det om att vi hade en kampanj, som hette Days of Play, i början av november med nedsatt pris och att vi sedan har återgått till ordinarie pris, säger Li Persson.

Angående tidigare kritik mot Elgigantens prissättning inför Black Friday säger Li Persson:

– Det är absolut inget vi satt i system. Skulle det ändå ha inträffat handlar det om misstag på grund av den mänskliga faktorn. Det är tråkigt om den här uppfattningen börjar spridas. Vi är väl medvetna om hur våra kunder följer prisutvecklingen och är därför alltid tydliga med våra priser.

Niclas Holmlund/ Västerbottens-Kuriren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!