Ökad omsättning men mindre vinst för Coop Nord

2018 landade Coop Nords omsättning på drygt 4,3 miljarder kronor vilket är en ökning med 4 procent mot föregående år. Årets resultat efter finans uppgår till 46 miljoner kronor. Motsvarande resultat för 2017 var 309 miljoner där delar av vinsten kom från större fastighetsförsäljningar som gjordes för att fokusera på kärnverksamheten.

– Jämställdhet är en viktig del av vår värdegrund, därför är jag glad över att vi har en så jämn fördelning av medarbetare i ledande roller, säger Coop Nords vd Thomas Johansson.

– Jämställdhet är en viktig del av vår värdegrund, därför är jag glad över att vi har en så jämn fördelning av medarbetare i ledande roller, säger Coop Nords vd Thomas Johansson.

Foto: Pressbild

Umeå2019-03-06 12:07
undefined
– Jämställdhet är en viktig del av vår värdegrund, därför är jag glad över att vi har en så jämn fördelning av medarbetare i ledande roller, säger Coop Nords vd Thomas Johansson.

Under 2018 har 70 butiker byggts om till de nya koncepten Coop och Stora Coop. Resterande butiker färdigställs i början på 2019. Butiksbeståndet har ökat med Stora Coop Tomtebo i Umeå och Coop Ullånger.

Coop Nord har under året valt att påbörja en stor investering i att byta ut befintligt köldmedia till miljövänliga och hållbara alternativ. 
En investering som beräknas uppgå till 260 miljoner kronor under de kommande åren.

– Hållbarhet tar vi på största allvar. Vår osynliga miljöinvestering, omställda butiker med energisnål belysning kombinerad med förnyelsebar norrländsk el är exempel på hur vi arbetar för en hållbar framtid, säger i ett pressmeddelande Coop Nords vd Thomas Johansson.

Coop Nord arbetar med två spår inom hållbart sortiment: ekoCooplogiskt samt norrländskt. De samarbetar med 130 norrländska leverantörer.

– Vi säljer allt mer ekologiska produkter men ser också norrländska varor som ett viktigt och hållbart alternativ, förklarar Thomas Johansson.

Coop Nord har 291 000 medlemmar, en ökning med 2 600 personer. Medlemmarna fick under 2018 dela på 31 miljoner kronor i medlemsprogrammet.

Ett mål som uppnåtts under 2018 är att fördelningen bland butikschefer nu är 55 procent kvinnor och 45 procent män.

– Jämställdhet är en viktig del av vår värdegrund, därför är jag glad över att vi har en så jämn fördelning av medarbetare i ledande roller. Det är ett kontinuerligt arbete att säkra den bästa kompetensen på våra arbetsplatser, avslutar Thomas Johansson.

Antalet anställda har under 2018 ökat med 18 personer till 1 182 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!