– Att vara med i finalen och tävla mot världskända varumärken som Renault och Hyundai är redan en seger, säger Olov Hjärtström Baudin, vd på Punkt PR.
OK Västerbotten och Punkt PR nomineras för arbetet med OK-föreningens varumärke, kommunikationsstrategi och den pågående kampanjen Tillsammans är bäst. Motståndet i kategorin Transport & Logistics, där de är nominerade, kommer från Hyundai Motor Europe, Groupe Renault Romania, BVG + Adidas och Autoklinikka.
– Vi och Punkt PR samarbetar nära och intensivt med varandra sedan en lång tid tillbaka, vilket i sig understryker kampanjens huvudbudskap om att tillsammans är bäst, säger Erica Lundgren, vd på OK Västerbotten.
För snart fyra år sedan lämnade OK Västerbotten i stort sett all traditionell marknadsföring för att istället satsa fullt ut på PR, inte minst i digitala kanaler. Satsningen har handlat om att få en mer personlig kontakt med lokala målgrupper. Föreningen har hållit i olika insamlingar, bland annat genom gigantiska loppmarknader som arrangerats på alla stationer samtidigt till förmån för Hjältarnas hus i Umeå. Stationerna har även samsänt insamlingar live på Facebook för att manifestera föreningens tillsammans-tanke.
Konkurrensen i årets tävling har enligt European Excellence Awards-teamet varit hårdare än någon gång tidigare.
- Den höga standarden på bidragen i kombination med mängden har gjort att konkurrensen i varje kategori är stenhård. Att bli nominerad är en prestation i sig, säger Anna Augsburger, från arrangerande Quadriga Awards i Berlin.
Elin Stormare VK