Ny satsning ska vässa besöksnäringen i Västerbottens digitala kompetens

Under tre år ska 100 företag inom besöksnäringen i Västerbotten delta i en digital satsning med syftet att öka försäljningen och förbättra kundrelationer både på nationell och internationell marknad.

Foto: Pressbild

Umeå2019-11-18 14:00
undefined

Under förra veckan samlades 40 personer i Lycksele för att ta del av information kring den digitala satsningen för företag inom besöksnäringen i Västerbotten, ”Digitala steget 2019 – 2022”. Det hela handlar om att arbeta med digital marknadsföring, försäljning, varumärke och kundrelationer. Fokus ligger på arbete med hemsidor, bokningssystem, Facebooks och Googles ekosystem och kunskap om hur man skapar innehåll i form av text, bild och video.

Med i Lycksele var naturturismföretagaren Marcus Eldh som föreläste om hur man når sina kunder på den digitala arenan och gav handfasta tips på hur man förbättrar sin hemsida.

Digitala steget är ett samverkansprojekt mellan Region Västerbotten Turism, Vilhelmina kommun, Dorotea kommun, Visit Umeå, Visit Hemavan Tärnaby och Gold of Lapland. Projektet har prioriterats av Strukturfondspartnerskapet i Övre Norrland och beviljades medel av Tillväxtverket.

– Vi tror alla att det är denna typ av samarbete mellan destinationerna som stärker företagens kompetens och samtidigt utvecklar deras digitala affärsmöjligheter, säger Annelie Persson vid Region Västerbotten Turism i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!