Norrmejerier vinner strid om ”fjäll”

Norrmejerier har gått segrande ur en varumärkestvist med ett turismföretag. Striden har gällt huruvida turismföretaget ska tillåtas använda prefixet ”fjäll”.

Nu har PRV gett Norrmejerier rätt: namnet Fjällkakao kan förväxlas med företagets Fjällprodukt-serie.

Nu har PRV gett Norrmejerier rätt: namnet Fjällkakao kan förväxlas med företagets Fjällprodukt-serie.

Foto: Torbjörn Jakobsson/David Sandström

Umeå2018-10-18 09:08
undefined
Nu har PRV gett Norrmejerier rätt: namnet Fjällkakao kan förväxlas med företagets Fjällprodukt-serie.

Under 2000-talet övertog Norrmejerier Fjällfil och ytterligare tre produkter med prefixet ”Fjäll” från Milko. 2017 registrerades varumärket Fjällkakao men den här gången stod företaget Destination Funäsfjällen AB bakom ansökan till Patent- och registreringsverket. När Norrmejerier fick veta detta protesterade mejeriet som ansåg att Fjällkakao var för likt bland annat Fjällfil och Fjällyoghurt.

Norrmejerier begärde hos Patent- och registreringsverket att registreringen av Fjällkakao som varumärke skulle upphävas.

Nu har PRV gett Norrmejerier rätt: namnet Fjällkakao kan förväxlas med företagets Fjällprodukt-serie. Det framgår i PRVs beslut att det finns en risk att kunder kan tro att Fjällkakao kommer från Norrmejerier och med stöd av varumärkeslagen upphävs Destination Funäsfjällens ensamrätt till varumärket.

Mattias Åkerlund Affärsliv 24

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!