Oscar Berglund är gruppchef bedrägeri vid polisområde Västerbotten. Han säger att ärendet leds av åklagare och att pengarna gått till ett annat europeiskt land. I sådana ärenden begär svensk polis hjälp av polismyndigheten i det landet.
– När man uppgett sina uppgifter är risken stor att man får stå för det själv. Det är en sak att bli av med besparingar, en helt annan att bli skuldsatt, som i det här fallet, säger Oscar Berglund och fortsätter:
– Den här typen av bedragare har ett väldigt långsiktigt upplägg där det brukar handla om löften att tjäna pengar genom att byta bank och att lämna ut Bank-ID.
Han säger också att bedragarna ofta riktar in sig på äldre och ringer runt tills de hittar brottsoffer.
– De som blir uppringda och avböjer kanske inte ens själva uppfattar det som ett bedrägeriförsök, så vi har inte heller alltid hela bilden klar för oss eller hur pass omfattande problemet är.
Han säger också att utredningarna kan försvåras därför att bedragarna är så pass manipulerande. Bearbetningen kan pågå under lång tid, tills man kommer till en punkt där bedragarna begär uppgifterna till Bank-ID.
Hans erfarenhet i liknande ärenden är att det ofta finns stor personlig tragik för de som drabbas och att de senare får svårt med tillit och att känna förtroende för andra.
– Sådana här bedrägerier kan också låta helt rimliga, att byta bank och att bli erbjuden någonting bättre. Men kommer man till en punkt där man ska uppge sina bankuppgifter då ska man dra öronen åt sig. Det är någonting som vi tycker är viktigt att trycka på.