När Joakim Marklund, marknadsansvarig hos Bamsesågen i Flocktjärn, startar sågverket samlas direkt en grupp intresserade runt deras monterplats som finns utomhus på Stora Nolia i Umeå ” Ljud är en bra publikdragare”, konstaterar Joakim.
Sedan mitten av 1990-talet har Bamsesågen, eller JM:s Plåt & Mek som företaget officiella namn är, varit med på Stora Nolia.
– Vi satsar hårt på mässor för att visa upp våra sågverk. I år blir det sju mässor i Sverige och en i Norge, berättar Joakim Marklund.
Han konstaterar att ingen av konkurrenterna finns med på Stora Nolia och det händer också att de är ensamma på andra mässor.
– Det är viktigt att kunna visa upp våra produkter för skogsägarna så att de verkligen kan se hur de fungerar.
När Norran Affärsliv kommer på besök är Joakim inne i en djup diskussion med Per och Tore Lundström från Innertavle. Diskussionen rör olika möjligheter med bandsågverket av märket Lumberline som Bamsesågen tillverkar sedan 2018 när de övertog rättigheterna till produkten som tidigare producerades i Värmland.
– Vi har via en förening i byn köpt en Lumberline och som läromästare har vi en man i byn som sedan tidigare har ett eget sågverk. Själv sågar jag mest lite bräder till stallet. Det är kul att hålla på med timmer, berättar Per Lundström.
Förutom Bamsesågen och Lumberline visar Joakim och hans medarbetare också upp ett mer avancerat polsktillverkat sågverk som de sedan tidigare i år är återförsäljare för.
– Inför hösten har vi beställningar på ett 20-tal av våra sågverk. Aldrig tidigare har vi haft en så stor orderstock vid den här tidpunkten. Idag är vi sex anställda och nu behöver vi anställa fler medarbetare i produktionen, säger Joakim Marklund.
Johnny Nordlund, som driver Nordlunds Motor i Kusmark, är liksom producenterna av sågverken en veteran i Noliasammanhang.
– Jag har nu varit med 28 gånger, berättar han.
Tidigare har han ofta samarbetat med sina leverantörer kring mässplatsen, men den här gången kör han i egen regi.
– Det ger mig en större frihet, vilket jag uppskattar.
I Kusmark säljer han också husvagnar men den här gången satsar han allt på husbilarna. Totalt visar han upp nio husbilar av tre olika märken.
– Jag gör en del affärer direkt här på mässan men främst sker det ett par veckor efteråt när besökarna funderat igenom saken. Det är trots allt en ganska stor affär att köpa en husbil.
Han driver företaget sedan 1985. På lönelistan finns sex personer under högsäsongen och fyra under resten av året.
Robertsfors kommun är med på mässan för att tillsammans med Trafikverket och Norrbotniabanegruppen informera om järnvägsprojektet som kommer att få stor betydelse för kommunen.
– Den är avgörande för så många delar, både för inflyttning, kompetensförsörjning men också för att länka företag samman och nå ut i världen. Därför känns den satsningen självklar att informera om på Stora Nolia, säger Karin Ahnqvist, kommunchef i Robertsfors.
Den vanligaste frågan hon får under mässan är ”när kommer banan” och ”kommer jag att leva då”?
– Då säger jag jajamän! 2029-2030 står vi redo att starta trafiken, berättar hon.
Besökssiffrorna för de första dagarna av mässan pekar mot att man kommer att nå upp till ungefär samma besöksantal som 2017 när cirka 83 000 personer besökte Stora Nolia i Umeå.
När det gäller genomförandet av mässan i stort är projektledaren Peter Kattilasaari nöjd så här långt.
– Vår statistik pekar på att vi har fler återbesök än under de senaste årens mässa i Umeå, till stor del tack vare flerdagarsbandet. Bandet har också gett ett jämnare flöde in på mässan där många kommer efter lunch. Jag tycker man märker på besökarna att de är mindre stressade än under tidigare år, berättar han.