Stefan Löfven tog första spadtaget för Norrbotniabanan i augusti 2018. Sedan dess har bygget mellan Umeå och Dåva industriområde pågått några kilometer väster om väg E 12.
Det är en 12 kilometer lång sträcka och om man blickar ut över området där bygget pågår som intensivast, vid Ersmarksberget, kan man skymta skorstenen från Dåva kraftvärmeverk i norr. Någon räls syns inte, inte ens en banvall. Hittills har det mesta handlat om förberedelser.
– Vi har flyttat en gammal försvarsväg och ett gammalt skjutfält har genomsökts efter odetonerad ammunition. Det tog ett år innan vi kunde börja gräva där, säger Jan Lundberg.
På området byggs just nu två broar, en för vägtrafik och en för cyklar och gående. De byggs för att underlätta flytten av massor till banvallen.
– Då slipper vi en massa byggtrafik som går över vägen.
Sammanlagt ska fyra miljoner ton jord och berg flyttas från en två kilometer lång skärning i marken på andra sidan berget för att höja banan där marken är för låg. Det arbetet beräknas ta 2,5 år. Lika lång tid beräknas det ta att göra den 1,6 kilometer långa tunneln genom Ersmarksberget.
Utöver dessa förberedelser har de tvingats bygga högre kraftledningar på platsen för att de inte ska hamna för nära den nya vägbron. Några kilometer längre norrut pågår även ett annat brobygge – en järnvägsbro över en väg. Sammanlagt pågår arbetet på sex kilometer av sträckan. Trafikverket har inte stött på några stora problem än. Däremot ledde det kraftiga skyfallet hösten 2020 till en översvämning som har gett en månadslång försening.
Två entreprenörer arbetar i dag på sträckan. De har närmare hundratalet anställda på plats. Trafikverket har också ett tiotal personer som arbetar aktivt med de två projekten i Umeå och ett 30-tal som jobbar med att bland annat ta fram järnvägsplaner för sträckan Dåva–Skellefteå. När banvallen står klar om några år tar det ytterligare 1,5 år att montera räls, signaler, el och telekommunikation. Först 2024 beräknas denna sträcka vara färdigbyggd.
– Man kanske undrar vad det är som tar sådan tid, men hela processen – från regeringens beslut till framtagande av bygghandlingar – har faktiskt gått med rekordfart. Det brukar ta 10–15 år men har bara tagit 4–5 år.