Första rälsen på Norrbotniabanan på plats

Det är nu fyra år sedan det första spadtaget togs på Norrbotniabanan. På fredagsförmiddagen lades den första rälsbiten på plats. "Åh gud, vilken glädjens dag det är", sa infrastrukturminister Tomas Eneroth vid rälsläggningen.

Roberto Maiorana och Tomas Eneroth lyfte rälsen på plats.

Roberto Maiorana och Tomas Eneroth lyfte rälsen på plats.

Foto: Ulrika Nohlgren

Umeå2022-08-26 15:40

Det var en stor hop av reflexvästklädda deltagare som lotsades över järnvägen intill Martin och servera i Umeå. Där bakom går redan den gamla järnvägen förbi, men snart ska en växel monteras och en bana fortsätta norrut mot Dåva och Skellefteå. På plats var en del socialdemokratiska politiker och kommunalråd, media och representanter för Trafikverket.

undefined
Elisabeth Sinclair har jobbat länge för att få Norrbotniabanan byggd och gladdes över att äntligen se resultatet.

Här fanns även Norrbotniabanegruppens projektledare Elisabeth Sinclair.

– Det är en glädjens dag nu när allt arbete bär frukt. Vi har brottas med detta i 24 år men nu börjar resultaten komma, sa hon.

Hon påpekar att järnvägsplanerna till Skellefteå ligger inne för att fastställas, vilket planeras bli klart vid årsskiftet. Men än är inte arbetet klart.

– Vi måste vara på tå. Först när sista rälsen är lagd på hela Norrbotniabanan kan vi luta oss tillbaka. Men resten kommer att ta betydligt kortare tid än 24 år, tillade hon.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana höll tal först.

– Det är en historisk milstolpe för oss att kunna lägga den symboliska rälsen. Norrbotniabanan är viktig för industrisatsningarna i Norr- och Västerbotten men också för hela Sverige. Den möjliggör billigare och miljövänligare transporter och kopplar ihop regionerna med resten av landet. Vi kommer att kunna resa smidigt och grönt i minst hundra år framöver, sa han.

Tomas Eneroth var med när första spadtaget togs och nu fick han även lyfta på första rälsen.

– Vi är många som längtat efter den här dagen, som efter en födelsedag. Det är något helt unikt att vara på plats när vi bygger ny järnväg. De närmaste decennierna kommer Sverige att vara ett järnvägsbyggarland. Det skapar hopp om att klimatsomställningen är möjlig, sa han.

Han anser att banan redan borde vara byggd.

– Vi lägger närmare 15 miljarder för att detta ska bli möjligt, sa han.

Han tillade:

– Min ambition är att planeringstiden också ska kortas och därför har regeringen skjutit till extra pengar för att klara planeringsarbetet på länsstyrelserna. Det handlar om drömmar, hopp och framtid. Det här är mitt favoritprojekt.

undefined
Maskinen lyfter och placerar ut slipers under rälsen.

Vid Norrans valchatt med gruppledarna fick Moderaten Andreas Löwenhöök frågan om Norrbotniabanan kommer att bli försenad. Andreas svarade:

"Socialdemokraterna lovade att Norrbotniabanan skulle börja byggas redan 2014. Det har gått 8 år sedan dess och ännu är inte en centimeter räls i backen. Nu återanvänder de samma vallöfte igen, samtidigt som de ska bygga ut höghastighetsjärnväg i södra Sverige. Budgetmässigt håller det inte. Jag tror att vi tyvärr kommer att bli dragna i näsan ytterligare än gång, trots att S kommer att hålla presskonferenser om att det nu är på gång."

Norran bad Tomas Eneroth kommentera chatten.

– Det var det dummaste jag har hört. Alla ser ju att vi bygger Norrbotniabanan. Vi lägger första rälsen och har avsatt miljarder för detta. Därför är det viktigt att få rälsen på plats så Moderaterna inte kan riva upp den.

Så det är säkert att den byggs nu?

– Det enda som kan äventyra det är att Moderaterna river upp detta. Norrbotniabanan var med i infrastrukturplanen 2005 men togs bort när det blev maktskifte 2006. Hade de inte rivit upp beslutet hade vi kanske haft invigning av banan i dag istället. Det är synd att han gör partipolitik av en så viktig infrastruktursatsning.                                                               

Norrbotniabanan

Ska sträcka sig från Umeå till Luleå.

Blir 27 mil lång.

Nu byggs sträckan Umeå till Dåva. 

Planering och projektering pågår för sträckan Dåva till Skellefteå.

Planering har påbörjats för sträckan Skellefteå till Luleå.

Kostnad 40 miljarder i 2021 års prisnivå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!