Blandade känslor hos Noliaförsäljarna

Mindre skala och färre besökare – Nolias förändringarna gav blandade känslor hos försäljarna när handelsmässan avslutades på söndagen. Mässans vd Jonas Dahlberg hade också större förhoppningar, men tror samtidigt att det regniga vädret spelade en avgörande roll.
– Vi har haft någonstans mellan 42 000 och 45 000 besökare. Vädret har väl inte varit på vår sida ett par av dagarna vilket jag skulle säga har dragit ned lite på besöksantalet, säger han.

– Man ska kunna tjäna pengar här, inte förlora pengar. Vi har inte förlorat pengar men vi har satsat och lagt ner mycket arbete inför mässan. Vi har förberett oss i många dagar, säger Sombat Sjöberg.

– Man ska kunna tjäna pengar här, inte förlora pengar. Vi har inte förlorat pengar men vi har satsat och lagt ner mycket arbete inför mässan. Vi har förberett oss i många dagar, säger Sombat Sjöberg.

Foto: Abebe Asres/VK

Umeå2023-08-13 20:00

Sombat Sjöberg från restaurang Matro är en av försäljarna som ställt ut i restaurang- och livsmedelsavdelningen på mässan. Hon har ställt ut på mässan i över 15 år och upplever att årets mässa har varit något kort, skriver VK.

Hur tycker du att mässan har varit det här året?

– Jag tycker att det har varit det sämsta året hittills, även det kortaste, det skulle kunna hålla öppet lite längre än till klockan fem. Det skulle också vara lite billigare i entrén så att alla har möjlighet att komma hit. Men vi är ändå ganska nöjda, vi har sålt ganska mycket, säger Sombat Sjöberg och fortsätter:

– Man ska kunna tjäna pengar här, inte förlora pengar. Vi har inte gjort det men vi har satsat och lagt ner mycket arbete inför mässan. Vi har förberett oss i många dagar.

undefined
Alexander Komarov hade rest hela vägen från Berlin för ställa ut på mässan.

En utställare som rest långväga för att sälja sina varor på Noliamässan var Alexander Komarov från Berlin. Under dagen sålde han strumpor som fångade många besökares uppmärksamhet.

– Folk gillar verkligen designen på strumporna. Jag älskar att se när folk går förbi oss och ler när de ser dem. Strumporna fångar folks uppmärksamhet och det leendet gör att det känns väldigt värt det.

Det var första gången företaget besökte Noliamässan och även första gången Alexander besökte Umeå.

– Det är väldigt regnigt, men annars är det bra. Jag hade kanske önskat att det var lite mer folk här men jag tror mycket beror på vädret.

Hur har du upplevt att besökarantalet på mässan har varit?

– Det var lite mindre än vad vi hade förväntat oss, vilket också har påverkat försäljningen. Det sades innan att det skulle komma 60 000 besökare, men jag vet inte om det varit så många riktigt. Försäljningsmässigt har det varit sådär, men för oss som varumärke så är det också bra att möta potentiella kunder och marknadsföra oss, säger Alexander Komarov.

undefined
Mårten Adriansson från Umeå Terräng & Motor tycker att fem dagar räcker för mässan men att årets mässa varit den minst besökta hittills.

Mårten Adriansson från Umeå Terräng & Motor var på plats med bland annat skotrar, motorcyklar och elcyklar. Han upplever också att mässan har varit den minsta hittills, med både färre utställare och besökare, något som också påverkat försäljningen.

– Vi har nog varit på mässan under alla år och i år säljer vi mindre än vad vi brukar. Det är den minsta mässan hittills och framför allt är monterpriserna för höga, det är för dyrt för handlarna att ställa ut. Däremot tycker jag det är bra med fem dagar i stället för nio, det kan bli ganska långt.

Tror du att det ekonomiska läget i världen kan påverka, ni säljer ju också lite dyrare produkter?

– Lite grann kan det ju göra det, men vi säljer ju rätt bra i övrigt. Man säljer inte jättemycket på mässan egentligen heller, att köpa en ny skoter kan ju vara en ganska dyr investering. Det handlar lite om att visa upp sig också, säger Mårten Adriansson.

undefined
– Det är lite svårt att jämföra eftersom det är första året, men vi känner oss nöjda. Med tanke på besökarantalet har vi ändå haft ganska många som besökt oss, säger Rikard Manfredsson. Det var första gången som Rikard Manfredsson och Kristoffer Rogfeldt från Autoparts ställde ut på Noliamässan.

Jonas Dahlberg, vd på Nolia hade inför mässan förhoppningar om att det skulle komma mellan 50 000 och 60 000 besökare. Så många blev det inte.

– Vi har haft någonstans mellan 42 000 och 45 000 besökare. Vädret har väl inte varit på vår sida ett par av dagarna vilket jag skulle säga har dragit ned lite på besöksantalet, säger han.

Lördagen blev bästa dagen med 12 500 besökare. Då var det också riktigt bra mässväder.

Vd Jonas Dahlberg är nöjd med de fyra specialsatsningarna Konst och design, Energitorget, Smak på Nolia och Sagornas värld.

– De har slagit väldigt väl ut.

Det finns delade meningar om nyordningen att bara ha öppet i fem dagar, från onsdag till söndag.

– Som det låter nu är det perfekt för en väldigt stor del av utställarna. Sedan vill vissa segment gärna ha nio, helst fler dagar, som det var förr.

Det har varit kvällsöppet en av kvällarna.

– Många av utställarna tycker det är det perfekta att ha en dag kvällsöppet, men sedan har vi hela mat- och vissa shoppingsegment som gärna skulle vilja ha både längre öppettider och flera dagar, säger Jonas Dahlberg.

– Det är omöjligt att göra alla nöjda, det gäller att hitta en mix. Det är charmen med den här sortens mässa, att vi har många segment på ett och samma ställe. Det gäller att hitta en lagomnivå.

Vad vill ni göra annorlunda nästa gång?

– Det har skett väldigt mycket förändringar på området med Thorénhallen och liknande. Där ser vi att vi kan effektivisera området och disponera hallar på annat sätt. Sedan får vi fundera på vilka mervärden vi ska lägga till som upplevelser och liknande.

undefined
Andreas Svedberg sålde bland annat leksaker och fotbollströjor i sin monter på Nolia. Han tycker att försäljningen gått bra och att det är bättre att mässan hållits under fem dagar i stället för nio.
undefined
Anita Stray från Wilma & Morris upplevde att det var mindre folk på mässan i år än tidigare, men att besökarna varit köpvilliga. Det är det tredje året som hon ställt ut på mässan och har uppskattat att mässan pågår i fem dagar i stället för nio.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!