Vakantiebeurs, som genomförs i Utrecht, har sedan 1970-talet varit en mässa för alla som är intresserade av globala semesterresmål. Under förra eventet, som hölls i januari i år, kom cirka 110 000 besökare för att ta del av hela världens semesterutbud – samlade i flertalet utställningshallar. En stor del av mässbesökarna är yrkesverksamma inom turism- och resebranschen.
På mässan samlas företagen under Region Västerbotten Turisms internationella varumärke, Visit Västerbotten in Lapland, tillsammans med destinationerna Gold of Lapland och Visit Umeå, i en gemensam monter. Företagen som följer med har inbokade möten med flera researrangörer från Nederländerna och Belgien.
– Att visa upp länets destinationer och aktiviteter på mässor som Vakantiebeurs är ett sätt att främja en fortsatt tillväxt inom länets turismföretag. Vi var på mässan förra året och upplevde att Västerbottens utbud passar utmärkt för en stor del av den nederländska marknaden, säger i ett pressmeddelande Andrew Sutherland, turismstrateg vid Region Västerbotten Turism.
Sommaren 2019 blir andra året i rad då den nederländska turoperatören Voigt Travel flyger med charter från Nederländerna till Skellefteå och de ser positivt på en fortsatt ökning av utländska resenärer till Västerbotten. Under mässan arbetar de tillsammans för att få fler besökare till Västerbotten.
– Vi är glada över att ha Västerbotten i vår portfölj av potentiella destinationer och är intresserade av att vara en del av teamet, säger Cees van den Bosch, vd för Voigt Travel Nederländerna.
De företag deltar på mässan från Västerbotten är: Tärnaby Fjällhotell, Hotell Toppen, Granö Beckasin, Laplandtime, Burträsk Camping, White Mountain Lodge, Forsknäckarna och JK’s Ren & Event.