Coop Nords omsättning 2017 uppgår till 4 170 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 4 085 miljoner 2016. Resultatet på 307 miljoner är en rejäl ökning jämfört med 2016 då det landade på 145 miljoner kronor. I resultatet ingår två fastighetsförsäljningar i Umeå och Sundsvall.
Under 2017 har Stora Coop i Sundsvall och Umeå samt Coop-butikerna City Östersund, Teg och Nordmaling byggts om och bytt profil till de nya butiksformaten Stora Coop och Coop.
Butiksbeståndet har ökat med sju butiker. Först ut var Coop Online i Umeå. Därefter förvärvade Coop Nord fem butiker: Röbäck, Ånäset, Granlo, Tullporten och Brunne. I december invigdes en ny butik på Mariehem. Under 2017 kunde Coop Nord även påbörja etableringen av Coop Tomtebo i Umeå.
– Vi vill finnas där våra medlemmar och kunder finns, i landsbygd och i städer. Vi tror på närbutiken som ett hållbart och bekvämt alternativ för en enkel vardag. Samtidigt är våra stormarknader med allt under ett tak och ett rikligt utbud av varor viktiga för våra medlemmar, säger Thomas Johansson, vd Coop Nord i ett pressmeddelande.
Coop Nord har sålt två handelsfastigheter, i Umeå och Sundsvall.
– Vi har gjort ett strategiskt val. Istället för att äga och förvalta stora handelsplatser investerar vi i nya butiker på fler orter. Försäljningen av våra handelsplatser i Umeå, Sundsvall och tidigare Östersund har gett oss möjlighet att förvärva befintliga butiker men också etablera nya, berättar Thomas Johansson.
Coop Nord arbetar med hållbarhet inom tre områden – varor, butiker och leverantörer. Ekologisk mat har en försäljningsandel på 7,9 procent. De har 125 norrländska leverantörer som lyfts fram i butik och marknadsföring.
Coop Nord genomför energikartläggningar och vidtar utifrån dem åtgärder för att reducera antal kilowattimmar i butik. I samband med butiksomställningar införs energibesparande teknik, som värmeåtervinning, LED-belysning och nya kyl- och frysmöbler med lock. Alla butiker källsorterar avfall, 63 procent av avfallet återvinns.
Under 2017 har Coop Nord nått ett jämställdhetsmål. Av deras butiks- och stormarknadschefer är hälften män och hälften kvinnor.