Efter stora brohaveriet i Umeå – nu har orsaken hittats

Bromssystemet vid bygget av Västra länken-bron var inte dimensionerat för att hantera brobalken i okontrollerad glidning. Därför klarade det inte av att bromsa när brobalken började skena iväg, det skriver Västerbottens Kuriren.

Därför havererade bron i Umeå.

Därför havererade bron i Umeå.

Foto: Per Landfors

Umeå2021-02-25 12:47

En konsultrapport om orsaken till haveriet vid lanseringen av Västra länken-bron finns nu färdig.

Där konstateras att bromsningen inte var aktiv vid lanseringen, med spända bromsvajrar under lanseringen. Om de hade varit det skulle haveriet teoretiskt sett inte ha inträffat. Systemet var inte dimensionerat för att få stopp på balken när den kommit i okontrollerad rörelse.

Alla på arbetsplatsen var heller inte införstådda med hur viktig den aktiva bromsningen var.

I rapporten konstateras också att lansering av en 1 800 ton tung brobalk i utförsbacke innebär stora risker. I den generella riskhanteringsplanen finns inte risken för låg friktion och okontrollerad glidning redovisad. Riskhanteringen kring detta borde ha varit mer omfattande och beställaren, alltså Trafikverket, borde ha deltagit i riskanalysen.

Konsulten har heller inte kunnat hitta tydliga instruktioner och direktiv om hur bromsningen skulle utföras. I kontrollprogrammet finns angivet att bromsvajrarna ska hållas sträckta, men det är oklart hur kontrollerna har utförts och dokumenterats vid lanseringstillfällena.

Enligt vad konsulten fått veta hade man förlitat sig på att friktionen skulle bromsa brobalken, men så skedde inte.

Konsulten konstaterar också att datum för lanseringen tidigarelades med kort varsel. Det innebar att konstruktör och kontrollant inte kunde vara på plats. Samtidigt menar konsulten att det är oklart om det fick konsekvenser för det som hände.

Rapporten har tagit fram av konsulten COWI AB på uppdrag av IF Försäkring.

I eftermiddag håller Trafikverket en presskonferens där man kommer att kommentera rapporten samt prata om arbetet med den havererade bron.

ANDERS WYNNE / VÄSTERBOTTENS KURIREN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!