Förra veckan meddelade festivalarrangören de som köpt biljetter till den ursprungliga festivalen att man innan den 6 juli var tvungna att välja mellan att uppgradera sin biljett till nästa år, eller få 50 procent återbetalning på biljetten.
I Allmänna reklamationsnämnden, ARN:s, vägledande beslut från 29 juni kan man läsa att arrangörer av exempelvis konserter och fotbollsmatcher som ställt in eller flyttat fram på grund av coronapandemin är skyldiga att återbetala det fulla beloppet av biljetterna.
Studenten Elin Frånlund, 25, är en av många som har krävt full återbetalning.
– Det är tråkigt att vi är flera som mejlat och varit i kontakt med Yran. Jag tycker det är orimligt att skicka ut ett sådant mejl till alla biljettköpare med så kort svarstid (en vecka), det gör att många känner sig stressade och tvingas ta beslut. Det är problematiskt då man fick så kort tid att bestämma sig. Många har inte möjlighet att läsa på vad som gäller och känner sig tvingade att gå med på hälften av pengarna trots att ARN säger att hela beloppet ska återbetalas, säger Elin Frånlund till Västerbottens-Kuriren.
ARN uttrycker tydligt i beslutet att näringsverksamheter som syftar till vinst, måste räkna med vissa affärsrisker vilka inte ska lastas över på biljettköparen. Man är därför skyldig att återbetala biljetten fullt.
– ARN:s beslut tar tydlig ställning för konsumenten. Brännbollsyrans avtalsvillkor finns och är införlivade, men sen finns allmänna avtalsrättsliga regler att man får bortse från avtalsvillkor om de är oskäliga. Vilket ARN kommer fram till. Arrangören går miste om sin vinst och det är inte skäligt att lägga över på konsumenten att täcka den risken, säger Elin Frånlund.
Enligt ARN:s beslut framgår att datumet för konserten utgör ett avgörande inslag i avtalet. Och trots att det står i avtalet när man köper biljetten att arrangören förbehåller sig rätten att flytta på arrangemanget är det inte alltid möjligt för arrangören att tvinga biljettköparen att godta ett annat datum.
Att arrangemanget flyttas fram ett år är knappast något som parterna räknat med när avtalet ingicks och som parterna därför haft anledning att förutsätta att avtalsvillkoret skulle tillämpas på menar ARN.
David Arkhult, festivalgeneral för Brännbollsyran, har en annan uppfattning.
Kommer ni ändra er och återbetala fullt pris efter ARN:s beslut?
– Vi bedömer att ARN:s vägledande beslut för Vätternrundan angående rätt till återköp sett till arrangemang med biljettvillkor är mest lämpat till vårt evenemang. Vi har inga utslag från ARN emot oss, alla är fria att pröva sitt fall om de inte är nöjda.
Varför är den här situationen annorlunda från de som tas upp i ARN:s vägledande beslut?
– Eftersom vi erbjuder biljett till Brännbollsyran 2021 till ett lägre pris än för nya biljettköpare. Vi erbjuder också 50 procent återbetalning trots våra biljettvillkor som säger att vi inte ska erbjuda några återköp alls.
Hur resonerar ni kring att biljettköparna endast erbjöds en vecka att besluta hur de vill göra med återbetalning eller biljett till 2021?
– Det är inget vi reflekterar över, det är ett par som har hört av sig och begärt anstånd vilket de fått. 90 procent har velat behålla sina biljetter, vilket såklart är kul.
I era villkor står att ni får flytta festivalen. Samtidigt menar ARN att avtalsvillkoren kan bortses ifrån om de är oskäliga. Ni har liknande avtal som de ARN anser vara oskäliga i sina beslut. Hur ser ni på det?
– Vi anser att de är skäliga. Vi erbjuder gratis biljett till Brännbollsyran 2021 till ett lägre pris än motsvarande biljett säljs för 2021, säger David Arkhult.