Kundtjänsten som alltid hjälper till

Den som missar bussen eller råkar ut för trafikstörningar kan få hjälp av Johanna Leonardsson och hennes arbetskompisar på Länstrafikens kundservice. De gör allt för att hitta den bästa lösningen.

Personalen på Länstrafikens kundtjänst är veckans vardagshjältar. På bilden ser vi Pontus Lindberg, Hanna Forsgren, Jennifer Hägg och Johanna Lenonardsson.

Personalen på Länstrafikens kundtjänst är veckans vardagshjältar. På bilden ser vi Pontus Lindberg, Hanna Forsgren, Jennifer Hägg och Johanna Lenonardsson.

Foto: Hanna Eriksson, VK

Umeå2022-11-29 18:00

Johanna Leonardsson och Hanna Forsgren gillar problemlösning. De arbetar tillsammans med andra trafikinformatörer på Länstrafikens kundservice i Umeå, där också Umeås lokaltrafik är en del, skriver VK. 

– Vi hjälper till vid alla möjliga problem, både små och stora, berättar Johanna. Det kan vara någon som har försovit sig och missat bussen, det kan ha hänt något oförutsett i trafiken som gör att byten till nästa buss inte hinns med, eller något helt annat. 

Kundservicen är tillgänglig från klockan sex om morgonen till elva på kvällen.

– De flesta arbetar i skift och rullar både i lucka och på telefon, berättar Hanna. 

Själv jobbar Hanna bara via telefonen där hon är driftansvarig. När Johanna har sina telefonpass sitter de bredvid varandra.

Johanna har jobbat i fem år och Hanna längre än så. De har lärt känna varandra väl.

– Det känns ofta som att vi fyller i varandras meningar, säger Hanna.

– Det är roligt att jobba tillsammans, ibland blir det kluriga fall och då är det bra med erfarenhet, säger Johanna. 

Att få möta människor och kunna hjälpa till, både med information och när något blir fel, gör jobbet trivsamt.

– Vi vill att alla kunder ska få en bra upplevelse i samband med en resa. Det handlar mycket att sätta sig in i resenärens situation, säger Johanna.

Ibland händer sådant de inte kan styra över. 

– Man vill ändå hjälpa strandade resenärer på bästa möjliga vis, men kanske inte har förutsättningar för det, konstaterar Hanna.

– Det är alltid tråkigt att inte kunna ge resenärer det svar de vill ha, eller som jag önskar att jag kunde ge, instämmer Johanna. Det är mycket som kan hända som avgör hur mycket vi kan hjälpa, men vi kan alltid ge information och råd.

– Ibland ringer folk in och är oroliga, kan jag då bidra till att lugna en inre stress är det tacksamt, säger Hanna.

– Jag tycker det är rätt ofta vi får chansen att hjälpa resenärer så det slutar positivt, säger Johanna.

Trots erfarenheterna under åren dyker det ibland upp helt nya problem.

– Man tror man har sett eller hört allt men till sist kommer någonting som överraskar, säger Hanna.

Nu är det höst och vintern på väg, vädret kommer troligen att skapa nya problem.

– Det är den tid det är mycket att göra och man får använda problemlösarhjärnan som mest, säger Johanna.

– Ofta tycker jag man får en väldigt bra förståelse från resenärerna, säger Hanna.

– Ja, när det är halka och storm brukar de flesta förstå att det är faktorer vi inte kan kontrollera, instämmer Johanna.

Hanna och Johanna uppmanar resenärerna att höra av sig så snart som möjligt om de får problem.

– Det kan finnas mycket vi kan göra för att hjälpa även om man inte tror det, säger Johanna.

– Vi sitter här för att hjälpa och det är det vi vill göra, instämmer Hanna. Vi finns här för resenärerna, i stort som smått.

Nu är det inte långt till jul, då många reser för att fira med släkt och vänner.

– Vi hoppas att trafiken flyter på som vanligt under julruschen, men annars finns ju vi. 

Karin Engman, VK 

Länstrafiken/kundtjänst

Du kan kontakta Länstrafiken Västerbotten Kundtjänst via Facebook, Twitter, e-post chatt, hemsida eller via telefon. 

Länstrafiken erbjuder tjänster bland annat i form av bussar, taxibilar och skoltransporter. De har en flotta av fordon som regelbundet servas och underhålls. Deras förare är fullt utbildade och har giltiga körkort. De har också ett team av erfaren och vänlig personal som alltid finns till hands för att hjälpa dig med eventuella frågor eller problem. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!