19-åriga Linnea kör världens första eldrivna timmerbil

En världsnyhet rullar dagligen på vägarna mellan Umeå och Obbola. Världens första eldrivna timmerlastbil testas nu i vinterklimat och VK Affärsliv har kollat hur det går. ”När det varit 25 minus har det varit lite spännande”, säger chauffören Linnea Frölander med ett leende.

19-åriga Linnea Frölander, från Vännäs, är en förarna av världens första eldrivna timmerbil som körs mellan Gimonäs och Obbola pappersbruk.

19-åriga Linnea Frölander, från Vännäs, är en förarna av världens första eldrivna timmerbil som körs mellan Gimonäs och Obbola pappersbruk.

Foto: Per Landfors/VK

Umeå2023-04-08 12:00

Det är en krispig vintermorgon när VK Affärsliv besöker Linnea Frölander och dagens första lastning av timmer vid SCA:s virkesdepå på Gimonäs i Umeå.

Temperaturen den här morgonen är bara sex-sju minusgrader, så Linnea Frölander är inte orolig för hur timmerbilens batteri ska påverkas av kylan.

undefined
Linnea Frölander har kört eltimmerbilen sedan den togs i bruk i somras och berättar att hon och kollegan Fredric Hedlund laborerar med hur långt batteriet räcker vid olika temperaturer.

– Vi har kört bilen när det varit 25 minusgrader och vissa turer har det gått 48 procent av batteriet för halva turen, berättar Linnea Frölander och förklarar att timmerbilen behöver ladda oftare på vintern än på sommaren.

Den eldrivna timmerbilen kör dagligen flera turer mellan Gimonäs och pappersbruket i Obbola och har i normala fall kapacitet att köra de tre milen där emellan både olastad och fylld med timmer.

– I vanliga fall laddar vi bilen två gånger per arbetsdag och varje laddning tar en timme och en kvart, berättar Linnea Frölander och förklarar att hon brukar äta lunch, ha rast och städa av lastbilen under tiden den laddas.

undefined
Linnea Frölander har kört eltimmerbilen sedan den togs i bruk i somras och berättar att hon och kollegan Fredric Hedlund laborerar med hur långt batteriet räcker vid olika temperaturer.

SCA:s eldrivna timmerbil togs i bruk i somras och varma dagar klarade den att köra tre varv mellan virkesdepå och fabrik innan den behövde laddas.

– Vi laborerar oss fram, och någon dag klarade vi tre varv men hade bara fem procent kvar att batteriet när vi kom fram.

Vad händer om batteriet tar slut?

– De på Scania har sagt att det finns några säkerhetsprocent kvar även om det står på noll, så att man kan köra en bit i begränsad hastighet för att ladda, men det har inte hänt oss än, säger Linnea Frölander.

undefined
Linnea Frölander har kört eltimmerbilen sedan den togs i bruk i somras och berättar att hon och kollegan Fredric Hedlund laborerar med hur långt batteriet räcker vid olika temperaturer.

Att köra en världsnyhet som den eldrivna timmerbilen tycker Linnea Frölander känns speciellt.

– Den går ju så tyst att man inte ens hör att den är i gång, och det är riktigt bra drag i han. Det är mycket bättre drag än i diesel-timmerbilen som jag också brukar köra.

Linnea Frölander delar på den eldrivna timmerbilen med sin kollega Fredric Hedlund som bland annat fick ta nuvarande statsminister Ulf Kristersson på en tur när denne besökte Umeå i somras.

undefined
Linnea Frölander har kört eltimmerbilen sedan den togs i bruk i somras och berättar att hon och kollegan Fredric Hedlund laborerar med hur långt batteriet räcker vid olika temperaturer.

19-åriga Linnea Frölander är för övrigt nästan lika ny på jobbet som både statsministern och eltimmerbilen. Jobbet hos SCA fick hon direkt efter avslutade gymnasieår vid Liljaskolan i Vännäs.

– Jag har alltid haft ett motorintresse och trivs bra med jobbet. I min klass på gymnasiet var vi hälften killar och tjejer, och de flesta av de jag känner till har fått jobb efteråt, säger Linnea Frölander som bor i Vännäs.

Att vara tjej i en yrkeskår som under många år dominerats av män tycker hon inte utgör något hinder och betonar också att en förändring nu sker.

– Det är fler och fler tjejer som utbildar sig och många företag vill gärna anställa tjejer, säger Linnea Frölander.

undefined
Linnea Frölander har kört eltimmerbilen sedan den togs i bruk i somras och berättar att hon och kollegan Fredric Hedlund laborerar med hur långt batteriet räcker vid olika temperaturer.

När eltimmerbilen lastats med timmer väntar dagens första tur ut till massafabriken i Obbola. Det är också där lastbilens batterier laddas, något som dock inte var planerat från början.

SCA hade planer på att bygga av en laddstation på Gimonäs, men det lät sig inte göras med nuvarande styrka i elnätet. Ifall skogsbolaget ska kunna ta fler eltimmerbilar i drift är bättre möjligheter för laddning ett måste.

– Både vi och tillverkarna på Scania står redo att skala upp detta, men det krävs politiska beslut om satsning på en utbyggd laddinfrastruktur om det ska vara möjligt, säger Hans Djurberg, hållbarhetschef vid SCA.

undefined
Eltimmerbilen har körts mellan Gimonäs och Obbola sedan i somras.

Tyngden på lastbilen gör att den behöver stora batterier som i sin tur behöver väldigt hög kapacitet i laddningsöverföringen för att förses med ny ström.

Som läget är i dag är eltimmerbilen i Umeå unik i sitt slag. Hans Djurberg förklarar emellertid att SCA gärna skalar upp elektrifieringen av virkestransporter så snart som möjligt. Då man hanterar omkring 11 miljoner kubikmeter rundvirke årligen och vill elektrifiera både transporterna från skogen till sina industrier och sedan vidare till kunderna betonar Hans Djurberg vilket stort antal fordon det handlar om.

– Det är en väldigt viktig del i vår färdplan mot att bli ett fossilfritt företag, säger Hans Djurberg och berättar att företagets utsläpp med en eldriven timmerbil i drift minskas med cirka 55 ton koldioxid årligen.

undefined
Linnea Frölander trivs med jobbet som lastbilschafför vid SCA.

Projektet med den eldrivna timmerbilen driver SCA tillsammans med fordonstillverkaren Scania och forskningsinstitutet Skogsforsk. Sedan starten i somras samlas data in som under året ska sammanställas i en logistikrapport.

– Vi undersöker hur allt från körsätt till förutsättningar som temperatur, väderlek och väglag påverkar lastbilen, berättar Hans Djurberg.

Och även om inte några rapporter kring elektrifieringsprojektet är släppta ännu menar SCA:s hållbarhetschef att tekniken inom kort finns för att ersätta diesel med el vid en betydande andel av bolagets transporter.

– Det vi sett hittills av eltimmerbilen tyder på att vi skulle kunna elektrifiera stor andel av våra inkommande virkestransporter redan med befintlig teknik, om det bara gick att ha laddpunkter vid våra noder. Men kapaciteten finns inte där och utbyggnaden går för långsamt.

undefined
Hans Djurberg, hållbarhetschef SCA, betonar att både skogsbolaget och tillverkaren Scania är beredda att skala upp projektet rejält när tillräcklig struktur för laddning kommit till.

Hans Djurberg betonar att det finns många vägar mot ett fossilfritt samhälle, men är övertygad om flera olika lösningar behöver samverka och att elektrifiering av tunga transporter är en pusselbit i det hela.

– Våra produktionsanläggningar är nära nog fossilfria, så frågan om minskade utsläpp från våra transporter blir allt viktigare.

Han lyfter också att det är roligt att det just nu är i Umeå som utvecklingen kommit längst på området.

– Det här är ett första konkret steg mot eldrift i den allra svåraste delen av den landburna transportkedjan, vilket är oerhört betydelsefullt. Det här är en global utmaning som många brottats med och nu visar vi tillsammans med en innovativ partner, Scania, att svensk industri kan driva hållbarhetsutvecklingen.

undefined
Eltimmerbilen har körts mellan Gimonäs och Obbola sedan i somras.

Fakta

Namn: Scania 25 P BEV 6x2 rear-steer timber transport, eller "Eltimmerbilen".

Tillverkare: Scania.

Laddning: Bilen laddas med en ABB-laddare på 180 kilowatt vid Obbola pappersbruk.

Drift: Eltimmerbilen kör sex vändor per vardag mellan Gimonäs virkesterminal i västra Umeå och Obbola pappersbruk. Sträckan är cirka 30 km tur och retur.

Kapacitet: Kan köras med en totalvikt på 64 ton på allmän väg och 80 ton på privat väg.

Projektet: SCA, Scania och Skogsforsk driver projektet som är en del av REEL, ett nationellt initiativ där ledande svenska aktörer har gått samman för att accelerera omställningen till elektrifierade emissionsfria tunga transporter på våra vägar. Initiativet som leds av CLOSER delfinansieras av programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation (FFI) genom Vinnova och Energimyndigheten.

undefined
”Våra produktionsanläggningar är nära nog fossilfria, så frågan om minskade utsläpp från våra transporter blir allt viktigare”, berättar hållbarhetschef Hans Djurberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!