Flera vägar avstängda – Bro har rasat i Robertsfors

Måndagens storm fick ödesdigra konsekvenser för vägnätet runt om i länet. Ett stort antal vägar stängdes av och på sina håll har vägar raserats. Dessutom ska en äldre stenbro vid Ultervattnet i Robertsfors kommun, längs väg 733, ha försvunnit helt eller delvis.

Trafikverket kallade under tisdagen till pressträff, från vänster på bilden: Louise Dahlberg, enhetschef på Trafikverket i Västerbotten, Claes Dahlgren, enhetschef underhåll väg i Umeåregionen och Peter Jonsson, presskommunikatör.

Trafikverket kallade under tisdagen till pressträff, från vänster på bilden: Louise Dahlberg, enhetschef på Trafikverket i Västerbotten, Claes Dahlgren, enhetschef underhåll väg i Umeåregionen och Peter Jonsson, presskommunikatör.

Foto: Henrik Karmehag/VK

Umeå kommun2020-11-03 17:31

Trafikverket informerade om bron under en pressträff på tisdagseftermiddagen, skriver VK. 

– Det vi vet i nuläget är att den är så pass skadad att den inte är farbar, delar av bron är borta, säger Peter Johansson, presskommunikatör vid Trafikverket.

Trafikverket kan inte ge någon förklaring till hur bron kan ha försvunnit eller rasat, men ingen person ska ha kommit till skada i samband med händelsen.

Är den här bron i anslutning till boende i området som nu blir isolerade? 

– Det har vi inte fått några rapporter om. Det är alltid en stor skada när en bro rasar. Vi fick den här informationen precis innan presskonferensen, säger Peter Johansson.

Bortsett från bron ska omkring tio vägar i länet fortsatt vara avstängda, men exakt hur illa läget egentligen är, är fortfarande oklart eftersom de stora vattenmängderna inte har hunnit försvinna.

– Vi hade SMHI med oss tidigare i dag. Prognosen ser bra ut, det ska inte komma mer nederbörd, men marken är mättad. Det kan dröja 1-1,5 dygn innan vattenmassorna har sjunkit undan. Först då kan vi se vilka skador det är, så inom det närmaste dygnet, max två dygn, har vi en uppfattning, säger Peter Johansson. 

Enligt Louise Dahlberg, enhetschef för väg och underhåll vid Trafikverket, ska vägar i Umeå- och i Vännäsregionen drabbats värst.

– Jag kan inte ge någon uppdatering på enskilda vägar, men det har blivit rejäla hål längs flera vägar. Även på vägar som är relativt nyasfalterade, säger Louise Dahlberg, till VK. 

Kan fler skador komma att upptäckas de närmsta dagarna?

– Ja, det kan ligga fler skador under vattenmassor som vi inte har lyckats lokalisera. Vi försöker att uppdatera oss hela tiden. Om allmänheten ser skador längs vägarna får man gärna anmäla det till Trafikverket, säger Louise Dahlberg.

Trafikverket kommer nu fortsätta att inventera vägarna runt om i länet, men det finns ingen exakt tidsplan när de avstängda vägarna kan öppna igen eller när inventeringen förväntas vara klar.

– Det här kommer att påverka trafikanterna. Vissa av vägarna kommer att vara farbara snabbt, medan det kommer ta längre tid för vissa vägar utifrån omständigheterna. I första hand kommer vi att prioritera det större vägnätet, men vi gör allt för att påskynda det här. Vi uppmanar också allmänheten att om man inte måste ge sig ut – stanna hemma, säger Louise Dahlberg. 

Till VK säger Claes Dahlgren, enhetschef för vägunderhåll i Umeåregionen, att E4 och E12 kommer vara farbara under onsdagen. 

– Vår driftsentreprenör har många maskiner ute för att kunna åtgärda de mindre problemen. De större åtgärderna måste vänta tills vattnet har sjunkit undan, exempelvis där trummor har försvunnit, säger Claes Dahlberg.

Trafikverkets förklaring till de stora skadorna är den stora mängden nederbörd som fallit den senaste tiden.

– Det ska egentligen inte vara något problem, men nu var marken redan mättad av tidigare nederbörd och snö. När detta regn sedan kom fick det väldigt stora konsekvenser på väldigt många ställen, säger Peter Jonsson.

Hade Trafikverket kunnat göra något för att förebygga att detta skulle ske?

– Det är en väderhändelse, så jag kan inte svara på om det finns några förebyggande åtgärder, säger Claes Dahlgren.

Hur mycket kommer detta att kosta Trafikverket?

– Kostnaden måste vi få återkomma med i och med att vi inte har fått inventera hela nätverket. Innan dess är det svårt att peka på en kostnad, säger Claes Dahlgren.

Kommer detta att påverka andra vägbyggen i Västerbotten?

– Det kan jag inte heller svara på, säger Claes Dahlberg. 

Anna Svedberg/VK 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!