För Sverige handlar det totalt om ett intäktsbortfall på 80,4 miljarder kronor under juni, juli och augusti om man ser till siffrorna för dessa månader 2019. Det innebär att nästan 52 procent av den samlade utländska konsumtionen på 155 miljarder kronor är förlagda till sommarmånaderna.
– Det som borde vara högsäsong riskerar att bli en fullständig mardröm, konstaterar Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms Handelskammare i ett pressmeddelande.
Det är handel som helt eller till stora delar riskerar falla bort till följd av coronakrisen.
- Osäkerheten runt besöksnäringen är i dag gigantisk. Ingen vet om resandet kommer igång och i vilken utsträckning utländska gäster med kort varsel återvänder till Sverige. Därför vore det rimligt att se över möjligheterna att utveckla och förlänga regeringens omställningsstöd, menar Stefan Westerberg.
Omställningsstödet, som är tänkt att kompensera för omsättningstapp är i dag baserat på omsättningstapp i mars och april.
– Det innebär att det bygger på vad som i praktiken är besöksnäringens sämsta månader och missar den viktiga högsäsongen, säger Stefan Westerberg.
Högst ekonomiskt värde av utländsk konsumtion under sommarmånaderna noteras i Stockholm med 18,8 miljarder. I relation till befolkningens storlek är det dock Jämtland, Norrbotten och Värmland som har störst mängd turismkonsumtion per 10 000 invånare i respektive län. Det län som har högst andel av sin konsumtion från utlandsturister koncentrerad till sommarmånaderna är Kalmar med 81 procent,
Stefan Westerberg menar att den tillgängliga informationen talar starkt emot att ”hemester” skulle kunna kompensera inom exempelvis hotellnäringen.
– Redan i mars försvann en tredjedel av de inhemska gästnätterna, så frågan är om svenska turister ens kan kompensera för sitt eget bortfall under våren, avslutar han..
Ekonomiskt värde (miljoner kronor) av utländska besökares konsumtion per län under juni, juli och augusti 2019:
Norrbotten: 4 564 miljoner kronor
Västerbotten: 2 504 miljoner kronor
Andel (procent) av utländska besökares totala konsumtion i länet som skedde i juni, juli och augusti 2019:
Västerbotten: 65%
Norrbotten: 56%