– Redan nu är företag inom besöksnäringen i Västerbotten duktiga på detta. Men man kan i det läge som nu råder under coronakrisen inte vara nog tydliga, betonar Karin Fällman Stenlund, vd för Gold of Lapland.
Helgen i mitten av mars blev en brytpunkt för många verksamma inom besöksnäringen. Från att ha haft en oro huruvida Covid19-pandemin eventuellt skulle drabba Sverige, blev oron konkret.
Totalt inkom 1 800 svar i enkätundersökningen som ska bidra till att företagen inom besöksnäringen lättare ska kunna planera inför sommaren.
I undersökningen visar det sig att hela 94 procent ser bilen som sitt främsta färdsätt i sommar. Resor i närområdet och dagsturer är de vanligaste valen.
– Det finns så otroligt mycket att upptäcka i sitt närområde, saker som man kanske inte tänkt på tidigare. Roligt är också att många söker efter mat- och kulturupplevelser.
Vandring och fiske är också populära aktiviteter.
– Vi har ingen liknande statistik sedan tidigare men jag skulle tro att det är extra många som satsar på detta i sommar, säger Karin Fällman Stenlund.
Hon tycker också det är glädjande att hela 48 procent kan göra kortare utflykter på 1-3 dagar.
En ganska hög andel, 39, procent har emellertid planer på att resa runt i Sverige, men enbart 2 procent avser resa utomlands.
Att hela 38 procent tänker vara i sitt fritidshus och 32 procent tänker bo hos släkt och vänner är kanske ingen överraskning.
– Men ganska många planerar ändå att bo på campingar och hotell, avslutar Karin Fällman.
Viktigt inför sommarens planer
Rekommendationer från Folkhälsomyndigheten 62 %
Social distansering 45 %
Besöksmålets förebyggande arbete mot Covid 22 %
Nuvarande planer för sommaren
Stanna hemma 56 %
Resa runt i länet 55 %
Resa i Sverige 39 %
Resa utomlands 2 %
Längd på eventuella resor
Dagsturer 48 %
1-3 Nätter 48 %
4-7 nätter 19 %
7+ nätter 15 %
Val av övernattning
Fritidshus 38 %
Släkt/vänner 32 %
Camping 32 %
Husvagn 28 %
Hotell 24 %
Vandrarhem 6 %
Färdsätt
Bil 94 %
Cykel 12 %
Båt 6 %
Tåg 6 %
Buss 3 %
Flyg 3 %
Resesällskap
Familj/släkt 38 %
Partner 32 %
Vänner 32 %
Ensam 28 %
Större grupp 24 %
Val av aktiviteter
Sol & bad 59 %
Vandring 57 %
Fiske 42 %
Matupplevelser 32 %
Kulturupplevelser 31 %