Norran har de senaste veckorna ökat antalet digitala prenumeranter markant. Ni är många som har backat Skellefteå, och backat oss. När något stort och svårt händer söker vi människor oss till trovärdiga källor och vill veta hur våra egna liv och den direkta omgivningen påverkas.
På Norran vill vi vårda det förtroendet, och bli ännu bättre på att leverera relevant och intressant lokalt innehåll till er. Både dagliga nyhetsuppdateringar och fördjupade samhällsskildringar kommer att behövas i ett Skellefteå som just nu tar ett historiskt utvecklingskliv. Corona eller ej.
I december blev Norrans medierörelse en del av bolaget Norr Media AB. Där ingår vi tillsammans med Piteå-Tidningen, Norrländska socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren i Luleå. Norr Medias huvudägare är NTM, Norrköpings Tidningar AB, en av Sveriges största mediekoncerner.
Tack vare koncerntillhörigheten kan vi behålla vårt regionala och lokala fokus, men ha en stark organisation i ryggen där det finns muskler att arbeta med ny teknik och nya affärsmodeller – områden med ett stort behov av utveckling för att Norran och andra tidningar ska kunna fortsätta att driva vår verksamhet långsiktigt.
Det betyder inte att Norran försvinner från Skellefteå eller operativt styrs någon annanstans ifrån. Inte heller att tidningen och webben fylls av inköpt material. Vi har minskat kostymen, men våra journalister finns kvar, och redaktionen leds och arbetar fristående.
Genom att samordna arbetet på de områden som är svåra och kostsamma att driva i egen regi, kan vi fokusera våra egna resurser på det som är viktigast: den lokala journalistiken. I Sverige har reklamintäkterna hos tidningarna de senaste åren minskat med 15-20 procent per år.
Branschen, Norran inkluderad, har dragits med dålig lönsamhet och arbetssätt som inte klarat anpassningen till förändrade beteenden bland läsare och annonsörer. När förutsättningarna förändras så drastiskt behöver vi omprioritera och hitta alternativa lösningar. Vågar vi det så öppnar sig även nya möjligheter. Därför är det här en jättespännande tid för mig att kliva in som ny redaktionschef.
Nu har vi en chans att ställa om, jobba smart tillsammans och hitta vårt sätt att fortsätta göra bra journalistik för den här platsen.
Norran görs om – här är de förändringar som berör er läsareSmakprov från nya Norran – så här kommer det att se utEn viktig skillnad förbereder vi oss redan inför. Den 21 april flyttar vi över våra produkter till NTM:s gemensamma plattformar. Det betyder att papperstidningen och e-tidningen Norran, norran.se och vår app får nytt utseende och nya funktioner. Förändringen gör det lättare för våra journalister att arbeta mobilt ute på fältet där nyheterna händer. Du som läsare får större möjligheter att påverka och välja vilket innehåll du vill ta del av. Och som digital prenumerant får du tillgång till alla nyheter på norran.se för en dryg hundralapp i månaden.
Jag vet att förändring kan kännas besvärlig. Det kan ta en stund att vänja sig vid ett nytt utseende, nytt innehåll och de kompromisser som gemensamt arbete alltid innebär. Men jag är säker på att du förstår varför det också är nödvändig att tänka nytt, så att du ska kunna ta del av lokal journalistik även i framtiden.
Hoppas du hänger med oss framöver – och hör gärna av dig till redaktionen med dina synpunkter och idéer.