Volvo Cars utvecklar sedan tidigare en egen batteritillverkning i ett bolag som heter Novo Energy i Göteborg, där Northvolt är 50-procentig ägare. Men Volvo Cars har tidigare inte deltagit i finansieringen av Northvolt och kommer inte att göra det nu heller, enligt Volvo Cars-chefen Jim Rowan.
– Vi skulle inte skjuta till kapital i Northvolt. Svaret på den frågan är absolut inte, säger Rowan till Bloomberg.
Vad som händer med Novo Energy, om Northvolt drar sig ur detta samarbete, vill Rowan inte spekulera i.
– Vi får ta oss över den bron när vi kommer dit, säger han.
Enligt Bloombergs källor befinner sig Northvolt i intensiva förhandlingar för att få fram ett räddningspaket med stöd från ägare, långivare och kunder värt omkring 300 miljoner dollar (motsvarande 3,2 miljarder kronor). Men det är oklart om det kommer att bli av.
Den amerikanska storägaren Goldman Sachs deltar i samtalen om Northvolts räddningspaket och ska enligt Bloombergs källor vara villiga att ge ett så kallat brygglån, men har bett om att i så fall få säkerheter i form av aktier i Northvolts fabriksprojekt utanför Montreal.
Svenska ägare som finansmannen Harald Mix, AMF och AP-fonderna deltar också i samtalen, enligt medieuppgifter.