– Här kommer det att fokuseras på det västerbottniska skafferiet och Carina Brydling som är mat- och dryckesansvarig chockade mig med att säga att vi inte ens ska ha apelsinjuice till vår skogsfrukost utan kanske istället någon spännande lösning med björksav, berättar David Åberg.
Ämnet för Morgonmötet var den här gången ”Hur kan vi attrahera kompetens för Skellefteås tillväxt? David Åberg konstaterar att det då är många faktorer som spelar in och att platsvarumärket är viktigt. Här tänker The Wood Hotel dra sitt strå till stacken för att sätta Skellefteå på karten och bli ”en destination på destinationen mitt på torget i Skellefteå”.
– Min vision är att The Wood Hotel, genom att erbjuda Sveriges bästa hotellupplevelse, år 2026 kommer att vara den mest besökta platsen i norra Sverige. Vi ska då slå Åre som har 220 000 besökare per år, säger han.
Om alla 205 rummen fylls alla årets dagar kommer man upp till 75 000 besökare.
– Och sedan tillkommer besökare till allt annat som händer i Sara Kulturhus.
I visionen ingår också att The Wood Hotel 2026 ska vara omskrivna som ett av världens mest hållbara hotellalternativ.
– Om vi inte sätter ribban väldigt högt i den tillväxtfas vi befinner oss i Skellefteå blir vi bara ett annat blygsamt Kust och vem vill vara det. Man vill ju vara den som kommer in på festen i en röd balklänning och bara glänser, snarare än den där gråa lilla musen. Det går om vi tror på det. Här behöver vi hjälp av alla som sprider det goda ordet.
Han berättar att man på hotellet kommer att ha ett ganska feministiskt uttryck både på kläder, maten, möbler och konst.
– För vi tror nämligen att det är kvinnan mellan 30 och 45 år som fattar beslutet om att åka hit. Det är henne vi kommer att vända oss mot i första hand. Vad vi ska erbjuda är passion, inspiration och omtanke till den medvetne besökaren, berättar David Åberg.
The Wood Hotel öppnar den 8 september i Skellefteå. Hotellet ingår i kedjan Elite som invigde sitt 40:e hotell i maj, Elite Hotel Brage i Borlänge med 102 rum.
– Men vi kommer inte att använda Elite som varumärket utan det är The Wood Hotel som gäller som ett helt nytt varumärke och som ska sättas på kartan säger David Åberg.