Dumpers, grävmaskiner och traktorer kryssar mellan stora grusmassor vid vägbygget efter väg 373 mellan Vitsand och Svensbyn. Men det är ett organiserat kaos och den smala, slitna sträckan håller på att förvandlas till en väg som liknar E4.
– Hösten 2022 ska det vara klart och vi ligger bra till. Gång- och cykelvägen ligger exempelvis en månad tidigare än planen, enligt projektchef Erik Modig.
Vecka 32 påbörjades broarbeten vid Lindbäcksstadion där en tunnel byggs under vägen för gång-, cykel- och skotertrafik.
Vecka 31–34 pågår stora schaktarbeten vid Fagervik. Nu påbörjas även den nya bron över vägen för gång- och cykeltrafik. Trafiken leds då om via Rismyrlidvägen.
Trafikverkets projektledare Per Andersson berättar att de flesta överlasterna nu är utplacerade för att pressa samman underlaget.
– Överlasterna ska ligga mellan tre och sex månader, sedan får vi se om vår teori om hur marken sätter sig stämmer, säger han.
Är det något som är knepigt?
– Det är en utmaning att hålla rätt nivå på vägens skick. De större groparna efter förra veckans regn måste vi åtgärda och nu kom ett nytt regn. Det är inget snabbjobb att fylla groparna. Å andra sidan kör bilisterna för fort om vi har jämn väg och det är inte bra för arbetsmiljön. Det är bra att vi har en reservväg över Böle.
Får ni några klagomål?
– Vi får klagomål om att bilister genar över Edetvägen, där har vi satt upp hastighetsdämpande åtgärder. Samma sak efter Skjutbanevägen, säger han och fortsätter:
– Inte många annars, bara fem–sex samtal om dålig väg, men efter regnet förra veckan ringde ett 20-tal och klagade på stora gropar.
Trafiktätheten efter sträckan har minskat drastiskt sedan byggstarten i april.
– De som kör egen bil vill helst inte färdas efter vägen. Vi ser många bilister från vindkraftsbyggena och de kör ofta fort. Det gör även andra med firmabilar och vi vill uppmana att hålla hastighetsgränserna, säger Per Andersson.
Vägbygget pausas inte under vintern, men kommer av naturliga skäl att tappa fart.
– Broarbetena kommer att pågå och en viss justering av vägytor så att det går snöröja. Vi kommer också att gräva ner några större trummor vid Blomronningen och infarten till Roknäs. Vägen kommer nog att upplevas jämnare i vinter, däremot kan det vara smalt så vi kan behöva ha trafikljus på vissa ställen.