Vägbygget efter 373:an går snabbare än väntat

Det stora vägbygget mellan Vitsand och Svensbyn avlöper i snabb takt och enligt projektchef Erik Modig hålls tidsplanen med råge.

Vägbygget mellan Vitsand och Svensbyn går snabbare än väntat. "Gång- och cykelvägen ligger exempelvis en månad tidigare än planen", enligt projektchef Erik Modig.

Vägbygget mellan Vitsand och Svensbyn går snabbare än väntat. "Gång- och cykelvägen ligger exempelvis en månad tidigare än planen", enligt projektchef Erik Modig.

Foto: Catrin Renlund

Svensbyn2021-08-27 19:00

Dumpers, grävmaskiner och traktorer kryssar mellan stora grusmassor vid vägbygget efter väg 373 mellan Vitsand och Svensbyn. Men det är ett organiserat kaos och den smala, slitna sträckan håller på att förvandlas till en väg som liknar E4.

undefined
Vägbygget mellan Vitsand och Svensbyn går snabbare än väntat. "Gång- och cykelvägen ligger exempelvis en månad tidigare än planen", enligt projektchef Erik Modig.

– Hösten 2022 ska det vara klart och vi ligger bra till. Gång- och cykelvägen ligger exempelvis en månad tidigare än planen, enligt projektchef Erik Modig.

Vecka 32 påbörjades broarbeten vid Lindbäcksstadion där en tunnel byggs under vägen för gång-, cykel- och skotertrafik.

undefined
"Det är en utmaning att hålla rätt nivå på vägens skick", säger Per Andersson, Trafikverket.

Vecka 31–34 pågår stora schaktarbeten vid Fagervik. Nu påbörjas även den nya bron över vägen för gång- och cykeltrafik. Trafiken leds då om via Rismyrlidvägen.

Trafikverkets projektledare Per Andersson berättar att de flesta överlasterna nu är utplacerade för att pressa samman underlaget.

undefined
En tunnel byggs under vägen vid Lindbäcksstadion för gång-, cykel- och skotertrafik.

– Överlasterna ska ligga mellan tre och sex månader, sedan får vi se om vår teori om hur marken sätter sig stämmer, säger han. 

Är det något som är knepigt?

– Det är en utmaning att hålla rätt nivå på vägens skick. De större groparna efter förra veckans regn måste vi åtgärda och nu kom ett nytt regn. Det är inget snabbjobb att fylla groparna. Å andra sidan kör bilisterna för fort om vi har jämn väg och det är inte bra för arbetsmiljön. Det är bra att vi har en reservväg över Böle.

undefined
Fundament till den nya bron vid Fagervik kommer att påbörjas nästa vecka. "Bron blir nog klar kring jul", säger Erik Modig.

Får ni några klagomål?

– Vi får klagomål om att bilister genar över Edetvägen, där har vi satt upp hastighetsdämpande åtgärder. Samma sak efter Skjutbanevägen, säger han och fortsätter:

– Inte många annars, bara fem–sex samtal om dålig väg, men efter regnet förra veckan ringde ett 20-tal och klagade på stora gropar. 

undefined
Stora mängder överlaster är utplacerade för att pressa samman underlaget vilket förhindrar framtida sättningar i vägen. Det ska ligga mellan tre och sex månader.

Trafiktätheten efter sträckan har minskat drastiskt sedan byggstarten i april.

– De som kör egen bil vill helst inte färdas efter vägen. Vi ser många bilister från vindkraftsbyggena och de kör ofta fort. Det gör även andra med firmabilar och vi vill uppmana att hålla hastighetsgränserna, säger Per Andersson.

undefined
373 vägbygge

Vägbygget pausas inte under vintern, men kommer av naturliga skäl att tappa fart.

undefined
De flesta som jobbar med vägbygget är lokala entreprenörer.

– Broarbetena kommer att pågå och en viss justering av vägytor så att det går snöröja. Vi kommer också att gräva ner några större trummor vid Blomronningen och infarten till Roknäs. Vägen kommer nog att upplevas jämnare i vinter, däremot kan det vara smalt så vi kan behöva ha trafikljus på vissa ställen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!