Skolbussen kom aldrig – föräldrarna fick inget veta

I måndags fick barnen i Storkågeträsk vänta länge på skolbussen. Den hade nämligen fastnat på vägen – och vårdnadshavarna fick inget veta. ”De måste kunna meddela oss när sådant händer”, säger föräldern Henrik Markström.

Barnen i Storkågeträsk väntade i två timmar på skolbussen, och föräldrarna fick inget veta.

Barnen i Storkågeträsk väntade i två timmar på skolbussen, och föräldrarna fick inget veta.

Foto: Elisabeth Hedman

Storkågeträsk2021-10-26 18:00

Måndagsmorgonen började precis som vanligt med att Henrik Markström skjutsade sina två barn från hemmet i Räftfors till busshållplatsen i Storkågeträsk.

Ett tag senare fick han ett samtal från en bekant som bor i närheten av busshållplatsen. Han fick då veta att de totalt tio barnen vid hållplatsen hade väntat förgäves – bussen kom nämligen aldrig. I stället fick barnen värma sig i den bekantas hus.

– Barnen fick vänta i två timmar på bussen. Det är tur att det inte är så farligt kallt ute än, det hade ju kunnat vara minus 25, säger Henrik Markström.

Han ringde kommunen för att ta reda på vad som hänt med bussen men fick då till svar att alla ansvariga satt i möte. Någon ny buss kom inte förrän halv tio och då hade Henrik redan hämtat hem sina barn.

– Det händer ju att bussar inte tar sig fram och sådant får man ha förståelse för. Det jag är frustrerad över är att ingen från kommunen eller Skelleftebuss ringde och meddelade oss om situationen. Det måste finnas rutiner för sådant, resonerar han.

Anledningen att bussen aldrig dök upp var att den hade hamnat tvärs över vägen i halkan, berättar Lena Nilsson som är ansvarig för skolskjuts i Skellefteå kommun.

– Vägen var så isig att chauffören inte kom sig någon vart. Liknande saker händer varje år, förklarar hon.

Varför meddelade ni inte vårdnadshavarna om detta?

– Vi kan bara konstatera att vi har brustit i våra rutiner. Vi har inte gått ut med information som vi borde. Det är ytterst beklagligt och det får inte hända igen.

Du säger själv att liknande händelser inträffar varje år. Ni måste väl ha fungerande rutiner?

– Våra rutiner går ut på att vi från kommunens sida ska kontakta ansvarig rektor som sedan ska kontakta vårdnadshavare. I det här fallet uppdaterade vi både rektorer och områdesadministratörer, men jag har inte hunnit reda ut varför vårdnadshavare inte informerades.

Hur ska ni se till att det inte händer igen?

– För det första måste vi prata med varandra för att se var rutinerna brast. Det svåra med det här är att så många olika medarbetare kan vara inblandade, det beror ju helt och hållet på var störningen sker. Med det sagt ska alla känna till våra rutiner och det är olyckligt att det inte fungerade den här gången.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!