Beslutet om att stänga tvärbanan för all järnvägstrafik i 30 år och i stället hyra ut den till testverksamhet skulle tagits på onsdagen.
Men det sköts upp till Trafikverkets styrelsemöte i februari.
– Vi vill ha in kompletteringar och fördjupningar i beslutsunderlagen. Dels för testbanan, men också över hur en trafiklösning i kombination med en testbanan kan se ut. Arbetsgrupperna ska få jobba vidare med underlagen. Syftet är helt enkelt att få ett bredare spektrum i frågan, säger Bengt Olsson, presschef vid Trafikverket till Norrbottenskuriren.
Tvärbanan mellan Jörn och Arvidsjaur är en 7,5 mil lång förbindelselänk mellan kusten och inlandsbanan. Tanken var att ett testföretag skulle få hyra banan i minst 30 år.
Tidigare i december har 18 kommunalråd från kommunerna längs inlandsbanan i en skrivelse kritiserat beslutet och krävt att Trafikverket skulle skjuta upp beslutet.
– Det här var ett väldigt glädjande besked. En riktigt bra julklapp, säger Jokkmokks kommunalråd Robert Bernhardsson.
Kommunalrådens inställning är att tester och trafik är möjligt att kombinera.
– Skellefteå är inne i en väldigt expansiv fas och det är mycket som tyder på ett ökat behov av godstransport och godsinfrastruktur från norr till Skellefteå. Det är helt enkelt en bra affärsmöjlighet som kan bli verklighet i framtiden och det är viktigt att den dörren inte stängs, säger Robert Bernhardsson.
Arvidsjaurs kommun är den enda efter inlandsbanan som stod utanför skrivelsen.
Jonny Vikström/Norrbottens-Kuriren