– Som jag minns det bestämde vi bara att vi skulle ta en paus och den blev för evigt, fortsätter Mats.
Vi ses över en lunch på Mats jobbmässiga hemmaplan, Söder, där han sedan 1999 är verksam på framgångsrika byrån Familjen, med nästan 50 anställda. Mats grundade bolaget och är huvudägare sedan starten 1999.
– Jag var ganska less då. Regelbundna turnéer var tärande och plötsligt hade jag företaget att ta hand om, säger Mats som studerade parallellt med bandet de sista åren.
”Fishtank” blev gruppens största hit. Den föddes hemma i vardagsummet på Lundagatan hos Ove Markström på akustisk gitarr då förstfödde sonen Elias snusade bredvid.
– Texten ”I can die for you, but you wouldn’t even care about it” bara dök upp i huvudet när jag satt där och körde låtmelodin. Den var inget jag behövde sitta och gneta med utan den bara fanns helt plötsligt.... Sen ändrades den ju lite grammatiskt av Mats som även gjorde verserna så det blev en helt annan betydelse, berättar Ove.
TPD var 1997 veteraner inom Skelleftepopen, band som genom åren hade kopplats till skivbolaget A Westside Fabrication och föreningen Musikfabriken. Bandet kom med debutsingeln 1988, men det dröjde till 1991 innan de skrev kontrakt med ett större bolag och släppte första albumet. 1997 hade TPD redan tre album ute.
1993 släppte gruppen sitt andra album och då var TPD glödheta. Mats Eriksson hade då på kort tid varit med i en modebilaga i Slitz, tagits "på pulsen" i Aftonbladets Nöjesbilaga, varit ett hett namn i unga Expressenkrönikören Linda Norrmans (nu Skugge) spalt, samt prytt omslaget till det nya numret av Ultra, med mera.
Då hade större delen av gruppen flyttat till Stockholm. Bara Johan Nilsson och Peter Fahlgren bodde kvar i Skellefteå. Så är det än i dag, även om gitarristen Rickard Johansson nu bor i Växjö.
TPD hade fått känna av kändisskapet genom flera turnéer i Ostasien, där fansen kunde vara hysteriska och det blev en del av swindievågen i Japan tillsammans med till exempel Eggstone och Cardigans.
Mats minns:
– ”In My Bed” var nominerad som Årets låt tillsammans med bland annat Madonnas ”Ray Of Light” vid Grammisgalan i Singapore. Av någon anledning var det bara jag som skickades dit och jag uppträdde med en lokal kompgrupp. Jag bodde 10 dagar på ett lyxhotell men hade inga pengar. Det var dyrare att tvätta kläderna där än att köpa nytt på marknaden. Vi var med om en del märkliga upplevelser utomlands.
TPD:s Secret Service-cover ”Oh Susie” hade som högst plats 16 på Trackslistan. ”Fishtank”debuterade på plats 10. Tre veckor senare låg den i topp.
– Genom ”Fishtank” hamnade vi på en ny nivå. Vi sålde mer och drog en större publik. Vi gick från okända till att bli halvkändisar åtminstone här i Stockholm. Jag kunde nästan inte åka tunnelbana.
Mats konstaterar att det var en annan tid då med betydligt färre tv-kanaler och en mindre datorvan befolkning.
– Med ”Fishtank” och albumet ”C 60” blev det en uppståndelse vi inte känt av innan. Vi gjorde en sorti från branschen. Det hade varit deppigare om vi gjort en skiva till som bara föll i glömska.
Fotnot: Även Robertsforsbandet Sahara Hotnights blev Tracksettor. Den 8 mars 2007 toppade kvartetten, där de flesta medlemmarna bodde i Skellefteå under ett par år, listan med ”Cheek To Cheek”.