– Det här handlar om en verksamhet där utövaren inte betalar någon skatt så var och en bör fundera över om det är värt en 50-lapp billigare resa att stötta den här formen av illegal verksamhet, säger Andreas Olofsson, vd för Skellefteå Taxi AB till Norran Affärsliv.
Han lyfter också upp trygghetsaspekten.
– Det handlar både om risk att råka ut för en förare som inte vill en väl och om vad som händer om passageraren skadas vid en olycka. De som kör svarttaxi har ju ingen ansvarsförsäkring.
Problemet är inte jämnt fördelat över landet. Mellanstora städer i mellersta och norra Sverige är värst drabbade av svarttaxigrupperna.
– Det förvånar mig inte. I mindre städer litar man mer på varandra och tänker lite naivt ”vad kan väl hända om man åker med en Marklund”, säger Andreas Olofsson.
Han konstaterar att detta inte är en fråga för de seriösa taxibolagen att driva utan att det är upp till polisen och skattemyndigheten att agera.
– Men det är klart att om vi upptäcker bilar som vi misstänker är svarttaxis så för vi den informationen vidare, berättar Andreas.
2017 uppmärksammade Svenska Taxiförbundet förekomsten av företagslika svarttaxigrupper på Facebook. Det var då ett förhållandevis okänt problem som berörda myndigheter varken hade kännedom om, eller verktyg att angripa. Sedan dess har kunskapen om att det är olagligt att ta betalt för organiserad samåkning på Facebook spridit sig.
– Skatteverket har lovat att öka kontrollen av svarttaxi på sociala medier och jag förutsätter att så också är fallet, säger Andreas Olofsson.
En undersökning som Svenska Taxiförbundet presenterade i oktober visar att hälften av alla småföretagare som driver taxiåkeri tycker inte att Skatteverket gör tillräckligt för att kontrollera att alla följer reglerna. Fler än hälften, 6 av 10 tycker inte att polisen gör tillräckligt och 7 av 10 tycker att det behövs nya lagar för att hindra aktörer som fuskar.
De tio värst utsatta kommunerna när det gäller svarttaxi på Facebook är Ljusdal, Hudiksvall, Luleå, Norrtälje, Östersund, Sundsvall, Gävle, Göteborg, Umeå och Skellefteå.
Antalet grupper och antalet medlemmar kan vara högre än granskningen visar, eftersom Svenska Taxiförbundets granskning är gjord med försiktighet och bara omfattar grupper där det säkert kan konstateras att det rör sig om svarttaxi. Köpare och säljare av taxitjänster kan till exempel också mötas via exempelvis appen WhatsApp.
Claudio Skubla, förbundsdirektör i Svenska Taxiförbundet, menar menar att utvecklingen av svarttaxi på Facebook är ett allvarligt hot mot den seriösa taxinäringen.
– Särskilt i mindre och medelstora orter har seriösa taxiföretag allt svårare att överleva idag på grund av konkurrens från svarttaxi via sociala medier. Vi riskerar att få fler orter som står helt utan seriösa taxitjänster, säger han i ett pressmeddelande.
Han anser att det behövs nya regelverk som stoppar svarttaxi på Facebook och att myndigheterna måste flytta sina kontroller dit där svarttaxi förmedlas.
– Därtill måste det vara kännbart att bryta mot taxilagstiftningen om denna utveckling ska stävjas, avslutar Claudio Skubla.
Fakta:
De tio mest utsatta kommunerna, samt antal personer per 1 000 kommuninvånare som är medlemmar i en svarttaxigrupp på Facebook
Ljusdal 235
Hudiksvall 155
Luleå 119
Norrtälje 81
Östersund 70
Sundsvall 67
Gävle 63
Göteborg 44
Umeå 43
Skellefteå 36